15 januari 2009

Bästa biofilmer 2008

Just när ni trodde det var slut på listor, tänkte jag ge mig på en liten årets bästa film 2008. Bioåret 2008 var inte alls lika bra som förra året. Eller så beror det på att jag har bott i mindre stad det senaste året, där utbudet inte är särskilt stort . Dessutom jag har ju lyckats missa svenska filmer som Låt den rätte komma in, Maria Larssons eviga ögonblick och De orättfärdiga. Jag har en känsla av att dessa filmer också skulle passat in på den här listan.


Into the wild – En film som stannade kvar lääänge efteråt. Om livet, naturen och hur man ska leva är frågeställningar som ställs på sin spets. Tillbaka till naturen skrev jag om den här filmen. Läs. Bygger på en verklig händelse som beskrivs i boken med samma namn. Sean Penn som regissör brukar inte göra mig besviken och Eddie Vedder står för den fina musiken.

No country for old men- En av bröderna Coens bästa. Suggestivt, skrämmande och vackert. Mycket skådespelaren Javier Bardiems film, som kryper innanför skinnet i rollen som känslokall psykopat. Läs mer.

Fjärilen i glaskupan - Detta är filmen som bygger på boken med samma namn (många sådana i år). Den sanna historien om Jean-Dominique Bauby, chefredaktör på Elle, som efter ett slaganfall endast kan kommunicera med sitt ena öga. Så otroligt smart och bra skildrat inifrån honom. Detta skulle kunnat bli en snyftfilm, men istället finns värme, hopp och humor. Fascinerande hur han lyckas behålla sin mänsklighet.

Once- Magisk singersongwriter-musikal som utspelar sig i Dublin. Lågmäld film gjord med små medel. Gatumusikant möter blomsterflicka i Dublin, och de skapar ljuv musik tillsammans. En oförglömlig film som är svår att sätta fingret på.


Försoning – Bygger Ian McEwans roman med samma namn. Det handlar om kärlek, klasskillnader och hur ett litet felsteg kan få ödesdigra följder. Vacker film som är lite seg till en början, men tar sig ordentligt på slutet. Bra spel av Keira Knightly och James McAvoy.


2 kommentarer:

Jennie sa...

Åh, Into the Wild såg jag häromdagen, stämde med de höga förväntningarna tycker jag.

No country for old men, är ju så obehagligt bra och krypande. Roligt är att de provade hur många frisyrer som helst innan de kom fram till den han har i filmen, och då stämde allt på en gång, han hade själv sagt att han aldrig skulle kunna få en tjej med den frisyren...

Låt den rätte komma in är en mkt bra film. Största behållningen är barnens prestationer. Otroligt duktiga små skådisar.

Maria Larsson..... står på listan över filmer att se snart.

Kommer inte på ngn mer film. Kom Batman 2 i år? Heath Ledgers prestation var ju faktiskt så bra som alla hade sagt.

Elin sa...

Jag såg faktiskt om No country igår. Ja frisyren är ju bara bäst. Det kanske är den som gör det lilla extra till psykopatrollen. Lite tant över det hela...
Låt den rätte komma in ska jag se så fort jag får chansen. Skulle vilja läsa boken också.
Ja, Batman kom i år men det var inte en av mina favoriter. Förutom Heath då, han är snuskigt bra i den rollen. Annars tror jag att man måste ha sett de andra Batman filmerna för att fatta.