6 januari 2009

world series

Jag har inte riktigt förstått grejen med serier trodde jag men nu ligger det flera seriealbum här framför mig som jag på olika sätt gillade jättemycket och som fastnat i hjärtat och huvudet någonstans. Det är ju roligt när man blir överraskad av sin egen smak så här kommer mina tre tips.


I detta satans rum av Mats Jonsson
Jag läste Mats Jonssons Hey princess säkert en gång i månaden under hela gymnasiet och förbannade det faktum att jag föddes försent och inte fick uppleva nittiotalet som Mats Jonsson fick uppleva nittiotalet. Det är fint på något sätt att någons ungdomsmisär kan vara en annans dröm. I detta satans rum utspelar sig strax efter Hey princess och handlingen är: Journalistklass åker till England för att lära sig göra tidning, det blir konfilkter och Mats blir olyckligt kär i bartendertjej.
Jag vill nog inte vara Mats Jonsson riktigt lika mycket som jag ville i gymnasiet men det hindrar mig inte från att verkligen gilla den här korta serienovellen (kan man säga serienovell?eller blir det kaka på kaka?) den har ett driv som jag inte riktigt kan sätta fingret på men som gör att jag inte tappar bort mig trots alla trådar och människor. Jag gillar särskilt att trots att det finns en tydlig huvudperson får resten av personerna också liv och får ta plats.

Aldrig godnatt av Coco Moodysson
Även det här är en självbiografi i serieform. Coco är tolv och och punkare. Tillsammans med bästisarna Klara och Matilda startar Coco ett punkband, hänger runt, blir full och bara försöker överleva i största allmänhet. Det är ett stort seriealbum i storlek alltså men själva historierna känns rätt nedtonade vilket funkar väldigt bra. Det känns som att tolvåriga Cocvo visar oss sin värld med den uppgivenheten bara en tonåring kan uppbåda. Det är mycket som händer och smågrejer och storgrejer blandas hejvilt och det fungerar. Jag läste någonstans att personen störde sig på att det som aldrig brände till och att serierna kändes för interna och det är nog det jag gillar, att det är lite som att titta i ett fotoalbum hos någon på en fest. det är distanserat men ändå går det att relatera till.


och mitt sista tips är Strangers in paradise av terry Moore, jag har läst första samlingsalbumet I dream och you och jag älskart. Jag ramlade över Terry Moore i gymnasiet men sen försvann det helt bort tillsj ag av en slump stöter på honom igen. Och oh så bra det är. Handlingen kan sammanfattas med några väl valda ämnesord: bästiskärlek, mörkt förflutet, flatvibbar, sorg, poesi, tuffa tjejer, våld, kärlek, mod och kamp.
så låna och rycks med i den här sagan/mardrömmen som har allt man kan önska och lite till.

En annorlunda serie (åtminstone för mig som inte har någon större koll) och om någon har tips om något liknande så hojta gärna till, har beställt resten av albumen men de kommer ju också ta slut någon gång.

Inga kommentarer: