17 januari 2009

Du ska vara spännande och varm!

Min mammas favoritkontaktannons går så här "bondmora med traktor sökes, svar till de med foto på traktorn" och var införd i tidningen Land. Den är jag uppvuxen med och jag delar min fascination för kontaktannonser med min mamma. När jag gick på gymnasiet gjorde jag en kontaktannons som såg ut så här: "usel pank och hårig söker dig med god ekonomi", det gick inget vidare vill jag minnas även om jag själv lätt skulle dejtat någon med den beskrivningen (skulle kanske lagt till egenkär förresten?).


I Den nyutkomna boken Du ska vara spännande och varm av Anna Bengtsson får man följa med in i nätdejtingens förlovade land. Vår ciceron är Fruensamhemma som med alltmer besatthet plöjer igenom annons efter annons. Vissa försök går bättre, andra sämre. Korta textstycken som berör själva handlingen varvas med utdrag från presentationer och konversationer och med bilder som föreställer olika personbeskrivningar/klyschor Fruensamhemma stöter på. Just bilderna var jag tveksam till först men sen insåg jag dess genialitet och boken skulle blivit betydligt mindre intressant utan dem. Speciellt bilden med undertexten "jag tycker om att skoja och leta efter svamp" som föreställer en äldre man som gömmer sig lite lurigt bakom en sten är helt fantastisk, bilderna ger en till dimension till texterna och får mig att verkligen att reflektera över vad ord man beskriver sig med verkligen innebär.
Fruensamhemma beskriver hur det alltmer blir en besatthet, att dejtingsidan blir hennes sammanhang, hon har koll på vilka som varit inne och letat länge, vilka som uppdaterar ofta, vilka som ljuger och annat som definierar dig i det sammanhanget. Men målet är givetvis att träffa någon, att kunna lämna dejtingsidorna, vilket är en intressant förutsättning för ett sammanhang. Att ingen egentligen vill vara där (och i det här fallet: ändå måste göra sitt bästa för att vara sitt allra mest strålande jag)

När jag först började läsa var jag rätt tveksam till formatet och utförandet, med uppbruten text och bilder inslagna i texten, jag är ju mer för ordentliga romaner och mastiga textsjok. Men efter ett tag vann Anna Bengtsson över mig på sin sida och det var där någonstans jag läste baksidestexten och insåg att författaren var samma som barnboksförfattaren Anna Bengtsson. Och kanske är jag ytlig men jag tror att det påverkade en del att det var en person jag kunde relatera till och redan gillade som hade skrivit boken, jag kände mig nog tryggare också, litade på att hon skulle föra mig i land ordentligt efter läsningen så att säga.
Sen gillade jag extra mycket att Fruensamhemma är otroligt lik mig och jag fick som en liten inblick i hur mina kontaktannonser skulle se ut om några år.

Du ska vara spännande och varm är en otroligt lättläst och lättsam bok men inte alls lättviktig utan bara bra välskriven underhållning. så läs, fnittra lite på spårvagnen och fundera över hur din egen kontaktannons skulle se ut.

2 kommentarer:

Jennie sa...

Jag och Camilla var och lyssnade på Anna Bengtsson på Akvarellmuseet i höstas, när hon berättade om sin bok. Dagen handlade om bilderböcker och att det har kommit en marknad för och med grafiska romaner för vuxna. Det var så himla roligt att få lyssna på henne när hon berättade om sina dejter och äventyr i kontaktannonsvärlden. Boken bygger ju på hennes egna upplevelser när hon skulle gå på jakt efter en kärlek. Har inte läst den själv än.

Anonym sa...

Anna Bengtsson hör till de få författare som skriver lika bra för barn som för vuxna.
Fat egentligen är ju Anna allramest en fantastisk och humoristisk och egensinnig och begåvad konstnär.
Och så är ju Anna ju skicklig på det här med animerad film ...
Fortsättning lär följa.
Lena K E