31 januari 2009

lördagscitatet del 1



Här och nu startar jag en ny tradition som jag med föga fantasi kallar lördagscitatet. Den här första veckan kommer citatet från en uppväxtskildring där författaren har den goda smaken att låta fotbollsspelaren Kennet Andersson påvisa huvudpersonens känslomässiga utveckling. Jag kan inte tänka mig en bättre symbol för 90-talet än den evigt kämpande plötsligt lyckade Kennet Andersson som var lite vanlig lite ovanlig men plötsligt kändis och min stora idol.

"Det finns ingen som Kennet Andersson. Ingen är som Kennet Andersson och ingen kommer någonsin bli som Kennet Andersson. Knepet. Jag vet ingenting om honom förutom det att han är unik. UNIK. Och hur han gör sitt tecken, sin segergest. Två fingrar rakt ut i luften. Som pistoler. PANG!"
Ur boken Jenny Häggs mamma solar bröstren i sovrummet av Ida Säll
Jennie har skrivit här

Ps. jag undrar om det kursiverade ordet egentligen ska vara Kneten, Kennet Anderssons smeknamn. Snäll Ida Säll se det här och svara så slipper jag fundera.

Inga kommentarer: