29 maj 2010

Projekt omläsning

Jag tjatar ju titt som tätt om hur mycket jag tycker om Margaret Atwoods böcker. Till exempel HÄR, HÄR och HÄR. Men vid närmare eftertanke var det faktiskt ganska länge sedan jag läste henne. Förutom novellsamlingarna Dancing Girls och Leva i synd då (se länkarna ovan). Och vid ännu närmre eftertanke kan jag inte riktigt minnas vad vissa av böckerna handlade om, bara att jag ÄLSKADE dem... Så därför tänkte jag ta itu med lite omläsning!

Först ut är Upp till ytan, en roman som beskrivs som Atwoods stora genombrott på baksidan. Tydligen är det tänkt att den ska återutges också för den finns på Bokus som ej utkommen med nytt fint omslag. Atwood skrev Upp till ytan 1972 och det är därmed hennes andra roman. Av min läsning minns jag naturen, landskapet, sjöarna och båten de åker i. Att huvudpersonens pappa är spårlöst försvunnen och att hon ska leta efter honom. Sedan att hon på något sätt blir sviken av sina vänner och att den skildringen gjorde mig upprörd. Men fler detaljer minns jag alltså inte. Återkommer när jag läst så får vi se om den höll för omläsning...

Näst på tur för omläsning är förresten Atwoods två dystopiska romaner Oryx och Crake samt Tjänarinnans berättelse.

Inga kommentarer: