Formen är krävande, rätt ljuvlig och blir som ett långt stroboskopiskt stycke utan andetag. Allt är uppstyckat i ett absurt collage och ett virrvarr av dagdrömmar, bestraffningar, bitar av olika liv och tankar, uppluckrade gränser mellan verklighet och tv-landskap (och detta långt innan alla dokusåpor och bloggar), manlig dominans och starka hierarkier träder fram. Detta flimmer blir också en moraliserande varning om en verklighet av arbete, konsumtion och tv, med kapital som kontroll och om tomhetsexploatering och vardagsmeningslöshet. Nobelpristagaren (2004) Elfriede Jelineks bok utkom i Österrike 1972 och har nu utkommit i svensk utgåva. Den är som en släng på käften över ett ubredande medielandskap. Och omslaget (Sara R. Acedo) är ju bara så snyggt.
5 maj 2008
Mer Unga Vuxna, eller jag vet inte vad det är...
Michael: en ungdomsbok för det infantila samhälllet, Elfriede Jelineks (2007)
Formen är krävande, rätt ljuvlig och blir som ett långt stroboskopiskt stycke utan andetag. Allt är uppstyckat i ett absurt collage och ett virrvarr av dagdrömmar, bestraffningar, bitar av olika liv och tankar, uppluckrade gränser mellan verklighet och tv-landskap (och detta långt innan alla dokusåpor och bloggar), manlig dominans och starka hierarkier träder fram. Detta flimmer blir också en moraliserande varning om en verklighet av arbete, konsumtion och tv, med kapital som kontroll och om tomhetsexploatering och vardagsmeningslöshet. Nobelpristagaren (2004) Elfriede Jelineks bok utkom i Österrike 1972 och har nu utkommit i svensk utgåva. Den är som en släng på käften över ett ubredande medielandskap. Och omslaget (Sara R. Acedo) är ju bara så snyggt.
Formen är krävande, rätt ljuvlig och blir som ett långt stroboskopiskt stycke utan andetag. Allt är uppstyckat i ett absurt collage och ett virrvarr av dagdrömmar, bestraffningar, bitar av olika liv och tankar, uppluckrade gränser mellan verklighet och tv-landskap (och detta långt innan alla dokusåpor och bloggar), manlig dominans och starka hierarkier träder fram. Detta flimmer blir också en moraliserande varning om en verklighet av arbete, konsumtion och tv, med kapital som kontroll och om tomhetsexploatering och vardagsmeningslöshet. Nobelpristagaren (2004) Elfriede Jelineks bok utkom i Österrike 1972 och har nu utkommit i svensk utgåva. Den är som en släng på käften över ett ubredande medielandskap. Och omslaget (Sara R. Acedo) är ju bara så snyggt.
Etiketter:
Inlägg av Jennie,
skönlitteratur,
unga vuxna
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar