12 juni 2009

Tematrio - Danmark

Berätta om tre danska favoriter. Välj om du vill berätta om en speciell bok eller en författare.


  1. Inger Christensen. Min favoritpoet för tillfället tror jag. Underbar och särskild. Skriver intelligent naturlyrisk känslosam poesi. Jag skrev om henne tidigare och citerade några av mina favoritdikter.
  2. Naja Marie Aidt. För att hon skrivit Babian som jag tycker är en perfekt skildring av relationer och vardagsångest och människans instängdhet i sig själv.
  3. Lene Kaaberbøl, min favorit bland författare som skriver barn-och ungdomsfantasy. Hon skriver om flickor i huvudrollerna, om känslor och om fantastiska äventyr bland drakar och karismatiska monster (män). Jag sticker hennes böcker i händerna på alla fantasyläsare jag kommer åt!

2 kommentarer:

Lyrans Noblesser sa...

Tack för tipset om Lene Kaaberbøl.

Moa sa...

Hoppas du läser och gillar!