2 april 2011

Lite lovebombing bara

Egentligen har vi inte hunnit prata om första boken i vår Jane Austen-cirkel ännu, vännen E och jag. Men jag läste Pride and Prejudice i ett nafs och måste genast förklara mig Austen-frälst. Vilken humor! Vilken dialog! Vilken skärpa!

Jag blir alldeles förundrad när jag läser henne, för jämfört med till exempel Charlotte Brontës Jane Eyre så är Pride and Prejudice så fri och modern. Jag hade nog förväntat mig något med moraliserande och tidsbundet, framför allt bundet till konventionerna och religionen så som jag tycker att just Jane Eyre känns. Men hos Austen hittar man inte riktigt det. I stället förhåller hon sig till konventionerna på ett närmast ironiserande och distanserat sätt. Hon låter till och med Elisabeth Bennet kritisera föräldrarna och konstaterar att deras förhållande till varandra och brist på kärlek och respekt, direkt påverkar hennes, dotterns framtida kärleksliv. Bara en sådan sak!

Och avsnittet där Elisabeth attackeras av lady Charlotte som vill förhindra att hon och Darcy gifter sig, där Elisabeth alldeles stark och stolt kan stå upp för sig själv, trotsa konventionerna och hävda sitt eget jag. Det är inte hennes problem om Darcy gifter ner sig genom att välja henne som kommer från en inte lika fin familj, det får Darcy själv ta ansvar för. Fantastiskt!

Nästa Austen blir Sense and Sensibility.

5 kommentarer:

Fia sa...

Åh vad härligt med en austen-cirkel!!

Vixxtoria sa...

Håller med om vartenda Austen-ord! Det är ju just det som är så bra med henne! Så modern!!!

Moa sa...

Fia: Ja, jag är mycket glad åt detta lyckade projekt! :)

Vixx: !!!!

Förresten undrar jag om ni Austen-kännare har några tips på i vilken ordning man ska läsa hennes verk? Är det rätt att följa upp Pride med Sense? Och sedan då? Emma? Persuasion?

Titti sa...

Skulle nog säga att den inbördes ordningen är ganska oväsentlig. Det är ju fristående böcker och det bästa är att de alla är så BRA! Lyllo dig som har så många olästa framför dig!

Bokomaten sa...

Jag tycker nog att Sence funkar utmärkt efter Pride.. Aningens lite tycker och svårare, men absolut inte svår. Men det är lite som med vin eller mat, man tar det lättare först och det mer smakrika eller starka sedan för att inte förstöra smaken på det där första.=)=)=)