27 juni 2009

Mästaren Willy död

Willy Kyrklund 1921-2009

"Bilderna vandrar igenom oss som vågor genom vatten, envar våg med sin egen struktur. En sammansatt våg formar vid något tillfälle en föränderlig bild som är mitt jag. Vid denna bild måste jag klamra mig fast som en drunknande; den är ju jag." (8 variationer 1982)

"De verkligt stora katastroferna däremot, krig, svält, förföljelse av minoriteter och självtänkare, mänsklighetens eventuella totalutrotning av mänskligheten, administreras av goda människor som understöds av goda människor som tror på en god sak och bekämpar det onda." (Om godheten 1988)

"Människan längtar efter vad hon icke kan uppnå. Det har hon anledning till." (Den rätta känslan 1974)

"När gryningen utträder ur sitt gryningskap.
När främlingen utträder ur sitt främlingskap.
När brödrosten utträder ur sitt brödrostskap.
När stenen utträder ur sin stenighet.
När sparven utträder ur sin sparvighet.
När Kyrklund utträder ur sin kyrklundhet.
Denna längtan.
När natten utträder ur sin nattlighet.
När intet utträder ur sin intighet.
Denna ängslan." (Om godheten 1988)

"Jag har alltid ett val. Alltid, i varje sekund. Men den som väljer att saken redan är avgjord, han skriver romaner." (Tvåsam 1949)

7 kommentarer:

snowflake sa...

Det här ger onekligen mersmak.

Moa sa...

Jag skulle rekomendera Solange om du aldrig läst något av Kyrklund tidigare. Sedan kan du gå vidare med Tvåsam (min favorit!)... :)

snowflake sa...

Det är fler som röstar på Solange som börja-bok.
https://www.blogger.com/comment.g?blogID=6883000415913831923&postID=7911761201829337383

Jag ska lägga det på minnet.

ida sa...

jag röstar också på solange. läste honom först på littvet. och då lyckades min kär föreläsare ge mig ett sånt agg att jag tänkte never ever igen. sen träffade jag en ung man på en fest som hade ett förråd av solange som han gav bort med en extrem enträgenhet. jag fick ett ex. och det är en av mina bästa läsupplevelser någonsin. läs den först!

Elin Fanny sa...

När jag häromdagen letade efter böcker om Grekland hittade jag på Nnd Aigaion av Kyrklund. Har ni läst den? Jag tänkte ta med den på resan.

Moa sa...

Jag har läst den. Han skrev två reseböcker: Aigaion och Till Tabbas. Båda intelligenta och jättefina. Säkert roligt att läsa när man reser!

Elin Fanny sa...

Det blev högläsning på stranden, Kandre (I ett annat land)parallellt med Kyrklund. Kontrasten mellan de båda författarnas språk, eller texternas språk, blev väldigt tydlig då. Tyckte om Aigaion, vilken har lämnat efter sig en ekande fras i mitt huvud: De gamla grekerna...