15 juni 2009

Tematrio - Sommarläsning

Lyran vill veta vad vi planerar att läsa i sommar. Jag brukar faktiskt samla på hög hemma sådant som jag vill ha tid att sträckläsa och verkligen njuta av. Jag samlar under hela året, lite pocketböcker som jag tar med till den årliga sommarresan till Gotland, och lite inbundet (oftast från bokreor) som jag inte släpar i resväskor utan avnjuter hemma under sommarkvällarna. Alltså:
  1. Dödgrävarens dotter av Joyce Carol Oates, Dagen efter av Lionel Shriver, Den lille vännen av Donna Tartt och I hennes våld av Hanna Wallsten får följa med till ösemestern.
  2. Ge mig en människa av Anna Schulze, Lilla hjärtat av Sophie Hannah, Varats olidliga lätthet av Milan Kundera samt Mänsklig krocket av Kate Atkinson kommer att läsas här på västkusten, kanske på en klippa, i en park, i kökssoffan...
  3. Och så blev Mare Kandres Aliide Aliide över och kommer kanske läsas i mån av tid och lust. Känner mig lite mätt efter bokcirkeln där vi läste just Kandre. Ändå hoppas jag att jag kommer läsa den. Och så ska jag läsa Konspirationen mot Amerika av Philip Roth för det är nämligen nästa bokcirkelbok på tur.

2 kommentarer:

LeiaMia sa...

"dagen efter" är en fascinerande bok! Hoppas du får många sköna läsupplevelser i sommar!

Moa sa...

Jag hoppas detsamma för dig!! Så kul att du kikar in på vår blogg då och då! Lionel Shriver är en favorit och "Dagen efter" verkar verkligen intressant och spännande... Den blir nog först att läsas på semstern om en vecka :-)