18 november 2008

Hej då Finistère!


Jag förstår inte varför jag inte har läst Bodil Malmsten förut. Det här är ju verkligen min grej! Underfundigt språk och en bitsk humor. Nu börjar jag kanske lite i fel ände med att läsa Sista boken från Finistère. Men för andra, som likt mig, inte har läst Priset på vatten i Finistère (2001), så kan jag säga att det funkar ändå. Jag har förstått att den boken handlade om att odla sin trädgård och starta om på nytt. Då är denna fristående fortsättning, som titeln avslöjar, ett avsked. Meningen ”Jag har förlorat mitt Finistère” går som ett melankoliskt mantra genom boken. Det är sorgligt och vemodigt och man får inte riktigt klart för sig varför hon måste lämna sitt Finistère. Men det är kanske heller inte meningen. ”Den som vill mig väl ställer inga frågor” skriver hon. Det vi får veta är att hon måste lämna Finistère för att flytta till ”staden nära Nantes”.

Riktigt roligt blir det när hon beskriver den hype som blev med första boken. Hur folk tyckte att de kände henne och ville komma och hälsa på. Jag kommer med barnen, skrev de. ”Som vore mitt Finistère ett nöjesfält, ett Eurodisneyfinistère” med ”Finistèreutflykter och turer guidade av personal i mullvadsdräkter eller förklädda till mig och Madame C”.

Boken är också skickligt befriad från sentimentalitet. Hon beskriver bara faktum, klart och precist. Hur hon nu måste lämna och det är inte mycket att göra något åt. Slutligen andas boken också framtidshopp mitt i bedrövelsen. Kanske finns det ett ”nytt” Finistère runt hörnet? I alla fall så är jag sugen på att läsa mer Bodil!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! I går hörde jag Bodil Malmsten läsa dikter på 00s festival "Ordkriget" på Dramaten.
Den roliga dikten "7 minuter" (varje poet fick nämligen 7 minuter på sig att recitera sina dikter)finns på BMs blogg "Finistere".
Missa inte denna veckas poesiskatt och poesiskratt!
För mig är BM framför allt poet. Även när hon skriver prosa.
Lena K E

Elin sa...

Hej Lena!
Ja, det ligger mycket i det du säger. Jag tycker hennes språk är helt fantastiskt och det känns som att man har samma humor. Många komiska aha-upplevelser under läsningen. Men hon vågar också vara allvarlig utan att det blir sentimentalt.
Ska kolla på den där dikten!
Elin

Elin sa...

Hej!
Ja mer Bodil läsning lär det bli. "Priset på vatten" måste jag nästan läsa, så här i efterhand. Tror att Moa här tipsade om "Nästa som rör mig". Kanske ger jag mig på den. Eller andra förslag?
Elin

Anonym sa...

Jag måste bara instämma i den allmänna lovkören till Bodil Malmstens ära! Hon är helt enkelt superbra.

Anonym sa...

Hej igen från Lena K E! Jag försöker fånga Bodil Malmstens författarskap i "52 kvinnliga författare".
Ett citat av BM apropå mullvaderna i trägården i Finistére, nu apropå det nya USA-slagordet "Change":
"All verklig förändring kommer ur det undermedvetnas mullvadsmörka tunnlar, all verklig förändring sker bortom tid och rum."

Anonym sa...

... men min läsning 10/12 -08 av "Sista boken från Finistére" fyllde mig med en - tomhetskänsla. Jag är inte lika kritisk som bloggaren (och läraren) Bernur. Några rader här och där tycker jag är vackra. Men ...
LKE