23 november 2008

Drömskt

Svenske Niklas Janz har förgyllt min helg med sin underbara debutroman Tornrummets hemlighet. Det är en jättebra bok, byggd på fantastiska kluriga idéer som håller hela vägen. Det är genomtänkt och väl genomfört.
Det handlar om Mirjam som flyttar in i ett nytt hus med sina föräldrar. Bakom sig lämnar hon en svår skoltid med mobbing som till slut resulterat i ett fruktansvärt överfall. Hon vilar upp sig i husets finaste rum, tornrummet. Där hittar hon tolv svarta skrivböcker, gömda bakom en list. Hon börjar läsa dem och förs in i en drömvärld, beskriven av pojken Milan som bodde i huset före henne. Nu är han försvunnen och skrivböckerna är det enda han lämnat efter sig. Så småningom börjar Mirjams verklighet suddas ut och blandas med drömmarna.
Boken bygger alltså mycket på tankar om vårt undermedvetna och vad som händer när vi drömmer. Tänk om vi kunde styra våra drömmar, tänk om det finns hela världar att färdas till i drömmen. Och tänk om man kan ta makten över andras drömmar...
Spännande och fantasieggande, och med en stämning av mystik som följer med genom hela läsningen. Riktigt riktigt bra!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det börjar låta tjatigt - men jag tycker som du, Moa.
Alltså, också jag tycker MYCKET om molekylärbiologen Niklas Janz skönlitterära debutbok.
Hur kan det komma sig att någon annans (Milans) drömvärld griper in i en människas (Mirjams) liv? Kan sådant ske? Och är det en tillfällighet att Milans och Mirjams namn är så lika?
Å, vad jag längtar efter att snart få träffa 14-åringar och diskutera denna bok - i mitt tycke en av de två bästa svenska fantasyböckerna 2008.
Lena K E

Moa sa...

Ja men man måste ju bara tycka om den här boken! Den ger så mycket att tänka på, sådant som lever kvar efter läsningen. Jag känner mig fortfarande lite groggy, halvt inne i min egen drömvärld hela tiden. Precis - tänk om man kan nå någon annans medvetande via drömmen? Tänk om det är det som händer oss om nätterna?
Förresten, vilken är den andra av de två bästa 2008?