29 augusti 2008

Tionde bokstaven: O

Högt tempo hos Malin. Redan dags för bokstav nr tio. Här är mina val:

Författare: Vill egentligen säga Oates men det känns så förutsägbart. Så jag väljer i stället Orhan Pamuk. Som jag bara läst en bok av, Det tysta huset, men som var riktigt bra. Har både Istanbul och Den vita borgen väntandes i bokhyllan.

Titel: Kan inte bestämma mig. Först tyckte jag att det här var den svåraste bokstaven hittills. Sedan kom jag på flera på en gång. Två av mina favoritböcker: Orkanpartyt av Klas Östergren och Oryx and Crake av Margaret Atwood. Båda ligger på gränsen för science fiction. Dystopier. Sjukt bra romaner.

Litterär karaktär: Odysseus. Pampigast av de pampiga. Manlig, pompös, trendsättare.

Bilderna föreställer alltså våra idoler och förebilder Pamuk, Oates och Odysseus (i amerikansk tappning).

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kära bibliotekariekollegor!
Vilken lycka att sent en lördagskväll hitta denna bokblogg som är den bästa jag har läst!
Undrar så var ni arbetar - Lyckliga är de, era låntagare, "kunder"!

Grattis ovh tack!
Lena Kjersén Edman

Moa sa...

Oj oj, tack!!!
Kika in på våra profiler så ser du var några av oss arbetar om du är nyfiken!
Och tack så hemskt mycket för de fina lovorden. Det värmer!