28 januari 2010

Filmfest!

Dags för Göteborg International Film Festival igen! Sex filmer har jag köpt biljetter till hittills. Börjar lite smått med en film om dagen de dagar jag inte jobbar jättemycket. Sedan får vi se hur det känns. Antingen vill man ha mer eller så känner man sig helt utpumpad av alla intryck.

Jag är väldigt nöjd med mitt urval i alla fall: Danska Applaus med bl.a. Paprika Steen (paralleller dras tydligen till Vem är rädd för Virginia Woolf och bara det räcker för mig!):




Amerikanska Crazy Heart med favoriterna Jeff Bridges och Maggie Gyllenhaal:



Fransk-italienska Ricky som "bygger på en novell av brittiska författaren Rosie Tremaine, där fantastiska händelser inträffar i en fattig familjs annars ganska trista vardag":



Dessutom franska White Material med Isabelle Huppert som vägrar lämnar kaffeplantagen i afrika (och med filmmusik av Stuart Staples från Tindersticks!!), tyska thriller-skräck-fantasy-filmen Kaifeck Murder samt ungerska science fiction-filmen 1 som bygger på en novell av Stanislaw Lem. Första filmen är på lördag, då börjar min filmfrossa!

Inga kommentarer: