Den där Joyce Carol Oates alltså. Man blir inte klok på henne. Det är svårt att tänka på henne utan att tänka på hur många böcker hon skrivit. Och skriver. Ibland tänker jag att jag kan ha som projekt att försöka läsa hela hennes produktion, jag har läst femton romaner så jag tänker att det är en god start. Men med tanke på att hon publicerar i snitt två romaner per år så blir det något att bita i. Jag har räknat lite och får det till att hon skrivit femtiosju romaner, tjugofyra novellsamlingar och fyra ungdomsromaner. Därtill essäer, dramatik, lyrik, självbiografiskt material samt barn- och bilderböcker. Det är ju förstås något att glädjas över eftersom jag tycker mycket om Joyce Carol Oates och för det mesta gillar hennes romaner väldigt mycket. Som man brukar säga: hon håller en väldigt hög lägsta-nivå. Men jag kan inte komma ifrån att jag varje gång jag plockar upp en Oates-roman, börjar fundera över vilken nivå romanen ligger på. Är det ett huvudverk eller ett slags mellanbok?
Hur som helst, nu har jag läst romanen Svart flicka, vit flicka, som kom på svenska 2007. Den påminner miljömässigt om Jag ska ta dig dit som i sin tur påminner tematiskt om Marya - ett liv. Jag tänker att Svart flicka, vit flicka inte är ett huvudverk i Oates produktion, det är inte ett verk man kommer att lyfta fram framför andra som oförglömligt. Därmed inte sagt att det är en dålig roman. Jag har njutit under läsningen.
Miljön är ett college som lägger stor vikt vid att ha en blandad och integrerad blandning studenter. Alltså både svarta och vita flickor. Genna, en av Oates alla rödhåriga och nervösa gestalter, blir rumskamrat med Minette Swift, en svart flicka och dotter till en predikant. Genna blir som besatt av att bli vän med Minette, som i sin tur är butter och svår. Minette blir utsatt för rasistiska trakasserier och impopulär bland de andra studenterna eftersom hon inte följer de utstakade rollerna hon förväntas spela.
Det är Genna som berättar, i ett efteråt-perspektiv där allt redan hänt och allt är för sent. I början av romanen får man intrycket av att det skett ett rasistiskt mord och att hela berättelsen ska utmynna i det. Men det visar sig i stället handla mycket om Genna själv och hennes komplicerade föräldrar som bär på många hemligheter. Just det greppet gillar jag mycket, att man som läsare plötsligt inser att det i själva verket handlar om något helt annat, samtidigt som Genna själv förstår det. Hennes redogörelse blir en uppgörelse.
Visst handlar det mycket om rasfrågor och rasism, men det handlar lika mycket om systerskaps-temat som så ofta återkommer hos Oates. Genna vill bli mer än bara vän med Minette, hon vill bli som en syster för henne, en längtan som gör att hon förminskar sig själv för att vara till lags. Det är alltså mycket som känns igen från andra romaner av Oates och kanske just därför är det så lätt att bli uppslukad.
6 kommentarer:
Jag tyckte ganska mycket om Svart flicka vit flicka när jag läste den och håller verkligen med om att den påminner om Jag ska ta dig dit. Det är flera scener ur boken som har stannat kvar och som jag tänker på lite som tätt- lustigt nog - för den gjorde nog egentligen inte jättestort intryck. En annan Oates-bok som jag tänker på ofta är Den tatuerade flickan, och även om den inte alls påminner om Svart flicka, vit flicka finns liksom samma tonläge tycker jag.
Vad jag tyckte var både spännande och frustrerande med boken var att man aldrigt riktigt vet vad som händer EGENTLIGEN. Blir Minette verkligen utsatt för rasistiska trakasserier, eller är det hon själv som iscensätter dem? Varför vill hon inte bli vän med någon? Och är hon verkligen så begåvad som hon sägs vara?
Jag har förresten också tänkt tanken att läsa hela Joyces produktion, men jag hinner liksom aldrig läsa i samma takt som hon skriver ...
Nej, det är då fasligt vad hon ska skriva fort, aldrig hinner ikapp... :)
Den tatuerade flickan har jag inte läst men har den här hemma i hyllan. Ska bli spännande att se vad jag tycker om den.
Visst är Minette frustrerande!? hon verkar ju ta avstånd från andra svarta på skolan, och hon vill inte anmäla osv. Samtidigt så verkar det ju som om hon iscensatt en del av händelserna själv, och så har hon ju det där tidningsurklippet om lynchningen i sin dagbok. Hon verkar ju tänka mer på hudfärgen än vad hon vill ge sken av. Så egentligen är det väl hon själv som diskriminerar sig själv och nästan bestraffar sig själv. Jag tänker på maten, hetsätningen, att hon inte tvättar sig, utan bli någon hon tycker att hon borde vara.
Förresten, är det inte lite konstigt att den där svarte mannen med hornbågade glasögon bara försvann ur historien? Jag förväntade mig nog att han skulle ha större betydelse. vem var han liksom?
Jag tycker det är underbart när man hittar en författare som är extremt produktiv för då har man en hel rad böcker man kan njuta av under en längre tid.
Jag är personligen inte särskilt förtjust i Oates men det finns andra produktiva pärlor där ute :-)
Jag älskar Oates böcker som inte är tegelstenar (Blonde undantagen). När hon tvingas få med allt på färre sidor så blir det så mycket tätare och mer intensivt. Svart flicka, vit flicka är ett utmärkt exempel på en sådan bok. Våld - en historia om kärlek samt Djur är andra guldkorn.
Annika: Visst är det?! Man känner sig trygg på något sätt. Jag har hittat två nya författare som jag har mycket kvar att läsa av: Doris Lessing och Marguerite Duras.
Ela: Jag håller med. Det korta formatet får ofta Oates att förändras som författare. Jag gillar även Mörkt vatten och Livets uppkomst som är två kortromaner. Våld tyckte jag också var bra.
I vissa tegelstenar tycker jag att hon bara mal på varv efter varv med nya generationer efter varandra, medan hon ibland kan skriva 800 fantastiska sidor. Hon är som sagt lite ojämn...
Livets uppkomst har jag inte läst än, ska absolut ge mig på den. Tack för tipset!
Skicka en kommentar