5 januari 2010

En enda man

Senaste boken i bibliotekarie-bokcirkeln var En enda man av Christopher Isherwood.
En fantastisk läsupplevelse! Under en enda dag följer man George och hans vardag. Inledningen är som en skapelseberättelse där författaren likt en gud konstruerar och presenterar mannen som visar sig heta George för oss. George har nyligen mist sin livspartner Jim och mycket av boken handlar om saknaden efter den stora kärleken. Men den här lilla boken handlar också om så mycket mer: i varje liten scen så finns en rikedom av tankar och funderingar kring livet och världen, pricksäkra formuleringar. Så historien växer ut till att bli så mycket mer än vad den först utger sig för att vara. Det handlar också mycket om skrivandet och författarens roll som just skapare. Elin Boardy som är med i cirkeln har skrivit mycket bra om den på sin trevliga blogg. Hon har även skrivit om Stewe Claesons Än jublar fågelsången som vi läste innan Isherwood. Eftersom jag fann den boken hopplöst långsam och tråkig så hänvisar jag till fröken Boardys inlägg som är betydligt mer positivt och välformulerat.

För övrigt är jag väldigt stolt över att vi under de två år som bokcirkeln pågått har läst nitton böcker! Och nästa är Andningsgunga av Herta Müller, som jag ser fram emot!

1 kommentar:

Jennie sa...

Ja, det här var faktiskt den bästa boken jag läste under 2009. Vad jag kommer ihåg i alla fall... Jag tycker språkmässigt att den var helt lysande briljant med sina formuleringar, i synnerhet kapitlet när han kör ut på motorvägen. Storartat! Ska bli kul att se hur de lyckas med filmatiseringen, känns som en svår bok att iscensätta på duk.