10 april 2010

Tematrio - Sex


Denna veckas tematrio hos bloggen Lyrans noblesser var sex. Först var det lite knepigt att komma på några böcker där just sex sticker ut, utan att det blir patetiskt. Men jag fick till slut ihop tre som känns representativa


1. Creme-fraîche av Susanne Brögger.

En riktigt klassiker i "genren". Här vimlar det av erotiska möten, och det sker lite hoppsan-hejsan och hela tiden. Det går verkligen undan. Vi hade den här boken i vår klassikerbokcirkel. Ingen av oss var jätteförtjusta i huvudkaraktären. Vi tyckte hon var egoistisk och självcentrerad i relation till sin vänner. Men det sköna med henne är ju också, att hon tar för sig utan att be om ursäkt. Fast vi konstaterade att sexbeskrivningarna inte kändes särskilt chokerande, även om det väckte mycket uppmärksamhet när boken kom ut.


2. Kortfattad kinesisk-engelsk ordbok för älskande av Xiaolu Guo.

Öst möter väst, är väl ändå det som karaktäriserar den här boken. Det finns flera erotiska beskrivningar som känns äkta, och väldigt passionerade Det handlar också om en erotisk frihet för Zhuang som kommer till London från den kinesiska landsbygden, och allt vad det innebär. Jag har skrivit om boken här.


3. Vinterträdgåden av Christine Falkenland.

Här beskrivs sex och erotik mellan två kvinnor, svenska förskolefröken Laura och vackra iranska kvinnan Shahrzhad. De träffas på förskolan där Shahrzad har sin son. Först växer en vänskap fram. Men en dag när Laura är hemma hos Shahrzad och hon ska plocka hennes ögonbryn, uppstår plötsligt en spänning. Många reagerat på exotiseringen av Shahrzad, att hon framställs som en österländsk prinsessa kontra tråkiga Laura. Ida, som var med på bloggen här förut, har skrivit om detta. Jag hade inga större problem med det, utan såg det mest som en fantasi eller en dröm. Hur som helst tycker jag att detta erotiska möte är modigt och vacker beskrivet av Falkenland, som jag skrev om i mitt inlägg.

Inga kommentarer: