18 november 2009

Tematrio- Astrid



Veckans tema-trio från bloggen Lyrans noblesser handlar om Astrid Lindgren. Utmaningen lyder:
"Berätta om tre böcker/serier/figurer/filmer från Astrid Lindgrens värld som ni tycker extra mycket om".


1. Ronja Rövardotter
Jag fullkomligt älskade Ronja Rövardotter. Jag var som besatt av boken, och sen filmen och skivan (märk LP , som man lyssnade på i lurar medan man tittade på omslaget). Jag tror att jag ville vara Ronja, bo i skogen, möta naturen och träffa på olika väsen och djur. Dessutom var jag hästtokig vid tidpunkten och Ronja rider ju också. Så där vilt och barbacka. Jag tror att jag beundrade Ronja också för att hon var så modig. Och så var det ju kärleken till Birk... När filmen kom såg jag den flera gånger och läste allt om inspelningen. Dessutom var ju Hanna Zetterberg så trollsöt och passade perfekt i rollen som Ronja.

2. Madicken
Min andra Lindgren-kärlek var Madicken. Egentligen så långt från Ronja som man kan komma. Men, som så ofta hos Lindgren, är Madicken också en modig tjej. Lite Emil över henne när hon hittar på bus, och saker som går fel utan att det var tänkt så. Som när hon tjuvåker bakpå en släde, eller hoppar med paraplyet från vedbotaket. Och så är ju Madicken så fin med sitt långa hår och vackra klänningar. Jag hade själv jättelångt hår som jag vägrade klippa. Även systerrealtionen med Lisabet var något som jag kunde relatera till. Sen är det ju så många härliga karaktärer i boken. Jag tänker på Alva och sotaren. Abbe och hans mamma och pappa. Som vuxen ser man ju också klassperspektivet med tjänstefolket och fattiga klasskompisen Mia.

3. Allra käraste syster
En av Lindgrens allra vackraste bilderböcker, och kanske en lite bortglömd bok. En vemodig fantasysaga där Barbro, som känner sig bortglömd i familjen träffar sin "tvillingsyster" Ylva-Li genom att krypa ner i hålet under rosenbusken. Även här är det systertema och jag älskade sagor med "Narniatema" där man kom in i en annan värld. Minns att jag var ute och letade efter en rosenbuske, och att jag och grannkompisen stod och stampade i en gammal garderob efter att ha läst Narina.

2 kommentarer:

Fia sa...

Jag såg filmen Allra Käraste Syster, den är helt magisk!

Elin sa...

Hej Fia!
Jaha, finns det en film också. Ja den måste väl i så fall var magisk.