27 september 2009

Rapport från bokmässan 2

För första gången gick på branschfolkets dag, torsdagen, och besökte bokmässan. Det märktes att monterprogram och föreläsningar denna dag var biblioteksinnriktade. Mycket fokus låg också på barn-och ungdomslitteraturen.

En av höjdpunkterna under dagen var att lyssna, till före detta arbetskollegorna, Per Nilsson och Karin Eggert från Gamlestadens bibliotek berätta om sin hemliga Drakologikurs. Vi tyckte idén var så bra att vi kommer kanske använda den på Tanums bibliotek, där jag nu arbetar. Inte hade jag tänkt på att drakar finns över hela världen och ser olika ut i olika länder. Eller att det finns första drakhjälpen och drakmagi. Kanske är det även någon som har blivit första gradens drakolog och träffat en riktig drake. Men det är det förstås ingen som riktigt vet...

En författare som alltid är rolig att lyssna till är Joanna Rubin Dranger. Jag älskar hennes serieromaner om Fröken livrädd. Här berättade hon om sin nya karaktär Nell. Nell är en bestämd liten tjej som har en låtsaskompis som heter Mini och ett gosedjur som heter Lillebror. Hon berättade också att hon valt att göra Nell brun (i huden alltså), men att hon inte ville göra detta till en stor grej. Böckerna heter Nell leker inne och Räkna med Nell.


Gjorde även en kortare visit på fredagen, då jag fick fribiljett (vem kan motstå?). Då blev det allmänt strosande och två intressanta monterfördrag. Först ut var Bengt Ohlsson som berättade om sin bok Syster, som jag har läst. Han kändes kanske lite ofokuserad och trött, men jag gillar Bengan. Och särskilt hans språk som kommer till sin rätt i den lågmälda romanen Syster som jag ha skrivit om här. Bengt Ohlsson pratade bl.a. om hur han ser på sitt skrivande. Att det är som att träffa ett autistiskt barn, som han försöker nå fram till. Att han som författare har en känslighet, och för att hitta den förlägger han gärna handlingen utanför sig själv. Som exempelvis till en främmande plats, eller ett annat perspektiv som exempelvis kvinnans eller barnets.

En annan höjdare under fredagen var Monika Fagerholm som pratade om sin nya roman Glitterscenen, en fortsättning på den fantastiska boken Den amerikanska flickan. Jag är nog inte ensam mot att se fram emot denna. Fagerholm avslöjade bl.a. att vi kommer att få veta hur det går för den amerikanska flickan. Hon berättar också att hon har inspirerats av sitt sommarställe i beskrivningen av byn Trakten i Den amerikanska flickan. Fagerholm berättar att hon skriver och skriver, kastar bort och ändrar om. Hon säger att själva skrivprocessen är som att "gå in i skogen."

Jag tänkte härma Jennie och skriva om:

Blev gladast av:
Gamlestadens biblioteks presentation av Drakologikursen. Riktigt snygg framförande och användbart på ett konkret sätt!
Det blev också många skratt när jag lyssnade till Martina Lowden intervjua Aase Berg på sin divan (var var den förretsen?), om Bergs senaste roman Människoätande människor i Märsta.

Blev irriterad på:
Att de hade flyttad Jonas Karlssons monterframförande evighetslångt fram. Från fredag till söndag! Då hade jag ju inte möjlighet att gå. Suck. Men jag såg en glimt av honom.

Blev hänfört av:
Monika Fagerholm. Vilken kvinna! Vilken författare!

Vad missade jag: Jonas Karlsson då... Och Isabell Allende hade inte varit dumt att se.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag såg Jonas Karlsson på fredagen, han blev intervjuad i en monter och läste en bit ur den nya boken. Synd att du missade det, för det var fint! Kl 15 var det.

Elin sa...

Va skumt. Inte den monter som stod på programmet i alla fall... Tror det var Bonniers. Där var det i alla fall två systrar som pratade om en deckare de hade skrivit. Jag blev hänvisad till söndagen. Ja, ja jag får väl läsa hans bok istället. Den första var ju riktigt bra!