27 september 2009

Rapport från Bok- och Biblioteksmässan 09


Fredag: 25-årsjubileum och Spanien som tema. Allt är som det ska vara när vi kommer in: ljuden, förväntningarna, boktravarna, sökandet mellan montrarnas bokstavsuppdelning, mingel mellan hyllorna och ett pressat program.


Nöjda textappealare på mässan. I bakgrunden: Monika Fagerholm.


Spontanmontrandet brukar aldrig funka. Försökte göra en liten snabb plan för eftermiddagen. Mitt mission med att införskaffa en Sjödén-påse är avklarad.
1.Åsa Anderberg Strollo.
2.Signering av Nina Hemmingsson.
3.Elin Boardy
4.Isabel Allende.


Svenska kyrkan har alltid (så länge jag varit med) en jättestor monter på andra våningen intill Internationella torget. Gott kaffe mot ett litet bidrag till världens barn och ofta intressanta monterprogram. Här är Margaretha Sturesson och pratar om sin bok Om det så skulle kosta mig livet, om förtryck i Guds namn och livet i en sekt.


Vår bokcirkelkompis Elin Boardy berättar om sin debutbok Allt som återstår, som utkom 2008 och nominerades till Borås Tidnings debutantpris. Hon pratade bland annat om diskussionen kring att skriva om historiska personer och om att vara trovärdig i sitt berättande.


Jan Guillou och Henning Mankell ÄR bokmässan. Lyckas alltid vara aktuella veckorna innan med en ny bok och stora publikdragare. Jag passerade vidare.


Delade ut pocketböcker (Värsta Boken) till ungdomar tillsammans med tre jätteentusiastiska mässbesökandes tonårsflickor i GP:s monter.


Alltid någon otäck stor mjukisfigur. Förra året var det Hello Kitty som skrämde mig.


Spenderade tid i avdelningen för serieförlagen. Kvällen innan hade några av dem varit med på vår seriekväll på jobbet. Konstaterar att många av serieskaparna verkligen ser ut som serietecknare.


Jan Lööf hade en jättelång kö som väntade. Vi fick fina små serieteckningar som signaturer av Nina Hemmingsson i våra nyköpta böcker och blev glada. I mitten sitter Knut Larsson.


På väg ut svarar vi snällt på en enkät om årets upplaga av mässan. Jag klagar på att Internationella torget kändes tomt. De små föreningarna har inte råd att vara med och det är synd.


Lisa och jag tittar på vad det twittrats om.


Årets fynd. Mycket sparsmakat och inga kassar med konstiga saker, lappar, kataloger och tidningar med mig hem.
Gratis tygpåse från Gudrun Sjödén.
Tre signerade saker: Nina Hemmingssons Så jävla Normal, Liv Strömquists kalender Månadens manshora och albumet 100 procent fett.


Blev gladast av:
När min kollega var lite vinberusad och samtalade med en smått förvirrad Göran Greider. Det var väldigt roligt och han var väldigt snäll.
Blev irriterad på:
Buffliga armbågsknuffandes kulturmän och ljudet i Nordstedts monter, hörde nada.
Blev hänförd av:
Tyvärr ingen hänförelse i år, hann knappt lyssna på något tyvärr.
Vad missade jag:

Hade velat höra mer av Isabel Allende. Och så hade jag velat vara på bokmässan idag på Seriedagen.

2 kommentarer:

Lisa sa...

Obs: pekar på twittret. Själv hade jag mycket suspekta saker med mig hem.

Jennie sa...

Men det är också väldigt roligt att få med sig suspekta saker hem... små överraskningar som man inte minns att man i all hast samlat på sig.