19 september 2009

Berätta om en bok

Berätta om en bok som:

1. fick dig att skratta.
Jag läser väldigt få uttalat roliga böcker. Under läsning skrattar jag mest av igenkänning. Men många barnböcker är väldigt roliga, t. ex. Barbro Lindgrens Loranga, Masarin och Dartanjang.

2. fick dig att gråta.
Om jag inte skrattar ofta när jag läser så gråter jag nog desto mer. En riktigt bra bok får nog en eller annan tår. Men en bok som jag verkligen bölade loss till var Ninni Holmqvists Enhet. Då var jag otröstlig efter läsningen.

3. gjorde dig riktigt arg.
En riktig våldtäktsman av Katarina Wennstam.

4. fick dig att vilja besöka platsen där den utspelades.
Fågeln som vrider upp världen av Haruki Murakami. Jag drömde om Japan i flera veckor efteråt och ville åka dit. Helst till en brunn. Med ingång till det undermedvetna.

5. handlar om en historisk tid som du tycker om.
Pauline Wolffs roman Swede utspelar sig i Vilda Västern under nybyggaråren. Tänk Lilla huset på prärien goes evil...

6. du ångrar att du läste ut.
Jag läste inte ens ut den, men jag ångrar att jag läste den över huvud taget: Charlotte Roches Våtmarker. Jag var visst lite mer lättäcklad än vad jag trodde.

7. finns i dina tankar trots att det var länge sedan du läste den.
Slottet det vita av Tormod Haugen läste jag när jag var tolv och den kommer nog alltid att finnas i mina tankar.

8. har väntat i bokhyllan riktigt länge.

Kärlekens innersta rum av Björn Ranelid har stått i hyllan väääldigt länge. Den införskaffades under en ehlt annan tid när Ranelid bara var han som vunnit augustpriset för sin fina roman Synden och man knappt visste hur han såg ut. Nu har man ju tonvis av mediabilder i huvudet så fort man bara hör namnet.

9. du inte förstår att så många tycker om.

Det har sagts många många gånger förut, men jag förstår inte hur så många kan läsa Paulo Coelho som enligt min mening helt enkelt inte går att läsa. Konstigt.

10. du tycker att alla ska läsa.

Det finns så många böcker man vill att folk ska läsa. Men en bok som är viktigt och stark och berörande och som kanske ändrar ditt sätt att se på världen lite är Peter Pohls Janne, min vän. En bok som överraskar och överrumplar både i stil, form och komposition, såväl som i intrigen och upplösningen. Njutbart!

Enkäten kommer från Lilla O.

2 kommentarer:

Lilla O sa...

Janne min vän är definitivt läsvärd! Kul att läsa din svar!

Moa sa...

Och kul att du läste dem! :)