22 september 2009

Berätta om en bok som

Berätta om en bok som

1. fick dig att skratta
Tycker det är befriande att få skratta högt på spårvagnar och tåg, så där hjärtligt så att man vill ställa sig upp och läsa högt för alla. Det händer dock sällan eftersom de slags böckerna sällan hamnar i mina händer. Till Brev till samhället av Eric Ericson skrattade vi så högt och mycket att Göteborgs tågstationstak lyfte.

2. fick dig att gråta
Jag gråter till det mesta verkar det som och i synnerhet eländesskildringar (tycker däremot absolut inte om En sann historia-böcker), vilket det är gott om i ungdomsbokvärlden. Mest är det barn som ensamma måste slåss mot världen som triggar igång mina tårkanaler, som Helen Oyeyemis Ikarosflickan och Rachel Zadoks Sommarsquash tokolosh.

3. gjorde dig riktig arg
Begrav mig stående av Isabel Fonseca gjorde mig förbannad och lusten till att slåss mot världen ( i synnerhet eftersom jag under läsningen åkte tåg genom Rumänien, vilket gjorde allt så påtagligt) var stor som en mammut.

4. fick dig att vilja besöka platsen där den utspelades
Åh, listan är lång. Niagarafallen efter Oates bok Fallen och till den fiktiga ön Guanagaspar från Motoo Shanis bok Hon simmade i havet vid Guanagaspar, vill jag åka till.

5. handlar om en historisk tid som du tycker om
1920-talets havsäventyr hos Harry Martinsons Kap Farväl!

6. du ångrar att du läste ut
Flertalet böcker. Innan jag började jobba som bibliotekarie kunde jag inte lämna olästa böcker och läste i frustration. De böckerna minns jag inte ens vad de heter eftersom de inte är värda att kommas ihåg.

7. finns i dina tankar trots att det var länge sedan du läste den
Maria Gripes Skuggserie, som vi var som besatta av hela mellanstadiet, vi brevväxlade även med henne ett tag.

8. har väntat i bokhyllan riktigt länge
Den Amerikanska flickan av Monika Fagerholm, trots alla lovord.

9. du inte förstår att så många tycker om
Håller med Moa om Paulo Coelhos böcker.

10. du tycker att alla ska läsa
Weekend i Guatemala av Miguel Angel Asturias.

Inga kommentarer: