1 mars 2009

Slutsatser om svenska författare

OBS! Det är inte författarna på bilden som är med i boken, de här har jag bildgooglat fram.

Jag har läst en bok. Jättelänge har jag läst en bok. Varje natt har jag läst lite i boken och varje gång har det varit lite intressant och lite ointressant och jag har verkligen försökt gilla den här boken för det är ju fina bilder och jag gillar ju författare och jag borde faktiskt bilda mig litegrann mer.
Men jag förstår inte riktigt meningen med boken och jag har inte läst alls, nu ska jag lämna tillbaka den och inte tänka mer på det. Boken är Svenska författare -100 porträtt i ord och bild av Ewa Rudling, hon har tydligen gjort en likadan med svenska konstnärer också. Varje författare får ett uppslag, en bild och en text som jag antar är en text berättat av författaren och nedskriven av Ewa Rudling. jag har dragit några slutsatser om svenska författare utifrån den här boken.
  • De flesta svenska författarna är medelålders
  • de flesta svenska författare kommer från arbetarklass eller fattiga bönder även om det kanske är ett eller två led bort.
  • Svenska författare tycker det är väldigt viktigt att klargöra sitt ursprung, ja de definierar sig rätt mycket via sina förfäder.
  • Författare är gärna påklädda när de fotas, förutom Håkan Nesser som har valt att fotas med bar överkropp lite härligt utslängd i en säng. Poäng till honom.
  • Ingen svensk författare är faktiskt lika rolig som Björn Ranelid som har valt som underrubrik LIV-KÄRLEK-SORG-SMÄRTA-EROTISK SINNLIGHET. Tack Björn för att du finns!
  • språket är väldigt viktigt för svenska författare. Att behärska det, att få uttrycka sig.
  • Svenska författare pratar gärna om sig själva men helst om sina förfäder i anekdotsform.
  • Svenska författare gillar foton rakt upp och ner där de tittar bestämt in i kameran. Särskilt Martina Lowden. Beröm till Beate Grimsrud som utan att förklara varför valt att vara klädd för boxning i vad som ser ut att vara någons vardagsrum. Surrealistiskt! underbart!
Kanske ska man ha boken i bokhyllan och när man läst en bok av någon kan man ta fram den och titta på bilden och läsa lite om författaren man just har läst. Kanske. Fast inte om man läser Håkan Nesser, hans böcker klarar sig nog bättre utan busig sängkammarblick?

Man får ge upp böcker, vissa böcker kanske man inte ska läsa från pärm till pärm.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Alltså Björn Ranelid, han är som en romanfigur i sig själv.

Anonym sa...

Rose Lagercrantz - fotot av Rose i gotländskt gräs tycker jag om. Och "Metteborg".
Och "Lov till det omöjliga". Och "Mysteriet med den försvunna Matilda".
Och "Eros tårar".Och ...


Det finns många andra foton i boken som jag också är förtjust i. Jag gillar också när det finns författarporträtt på väggarna på biblioteken och hos bokhandlarna (som på Umeå stadsbibliotek och i Hedengrehns bokhandel i Sthlm).
Lena Kjersén Edman

Anonym sa...

LKE: jag gillar också författarporträtt, vill ha dem överallt men kanske inte samlade i en bok faktiskt. Det blev för mycket för mig, sida efter sida med text och bild. men ett och ett gillar jag dem nästan allihopa.

bokmania: ja, de är nog inte så homogena som de verkar, det var lite det jag ville få fram. Att ihop i en bok blir det väldigt enformigt men ett och ett skulle man kunna se dem som individer. men i den här boken går det inte, det blir bara en massa för mig.

Kajsa: Ja, verkligen. dock vet jag inte om jag skulle vilja läsa den boken!:)

Anonym sa...

Inside information:

Ewa Rudling inledde intervjuerna med att fråga "Vilka är dina rötter?" Därav alla förfäderna och släkthistorierna.

Anonym sa...

anonym: tack för infon, den förklarar ju en hel del:)