12 mars 2009

Mannen av första meningar


Jag är nog inte ensam att se fram emot Paul Austers nya bok, Mannen i mörkret, som släpptes i dagarna. "Mannen av första meningar" är alltså tillbaka. Läste någonstans att Auster ofta bygger upp sina romaner efter den första meningen. Och jag är en "sucker" för sånt. Lyssna bara på dessa: "Alla trodde att han var död."(Illusionernas bok). "Här är tingen de sista, skrev hon." (I de sista tingens land) "Jag letade efter ett fridfullt ställe att dö på." (Dårskaper i Brooklyn) Men min absoluta favorit är denna: "Jag hade varit sjuk länge." (Orakelnatten) Sjuk? Varför då? Länge? Hur länge då? Genast väcks frågor som man vill ha svar. Den första meningen sätter tonen. Resten är ju självklart också viktigt, men jag gillar när man får det där direkta anslaget. Foto: Dmitri Kasterine

Paul Austers nya bok, Mannen i mörkret, handlar om USA om det inte 11 september hade hänt. I GP beskrivs den som en metafysisk låtsasthriller. Vidare frågar sig Johan Dahlbäck varför "svenska kritiker just av denne författare ständigt begär att han ska vara olik sig själv. Vi som gillar böckerna älskar faktiskt när Paul Auster skriver som Paul Auster." Det kan jag ju inte annat än hålla med om. Ska bli intressant att se hur första meningen lyder.

Inga kommentarer: