27 mars 2009

Läsläget just nu

Idétorka, lästorka och snöslask. Det blir inget avslut på något. Jag parallelläser (vilket härligt ord!) Kate Atkinsons Känslomässigt udda, Mikael Parkvalls Lagom finns bara i Sverige och andra myter om språk, Mats Kempes Tiden angrips först, resten är oviss väntan plus säkert fem barnböcker. Mina nattliga drömmar består därför av en salig blandning av karaktärer och miljöer blandat med meningar från arbetsansökningar och tänkta blogginlägg. Är det förresten någon som har läst Kate Atkinson och kan hjälpa mig lite med henne? Jag tycker om boken, men är väldigt förbryllad och känner att jag mest koncentrerar mig på att hitta den verkliga berättaren bland alla osannolika skrönor och upptåg. Säkert kommer allt att lösa upp sig på ett formidabelt sätt i slutet, precis som i I museets dolda vrår. Men jag känner ändå ingen större förtjusning under läsningen. Så i stället för att skärpa mig och avsluta mina påbörjade böcker tänker jag läsa Douglas Foley som kommer till biblioteket på torsdag, och kanske något av de andra författarna; Dan Höjer, Helena Bross, Eva Susso och Andrea Räder som också besöker oss under författarveckan. Är inte förresten omslaget till Mats Kempes bok jättefint? Det är massor av pyttesmå sköldpaddor.

Inga kommentarer: