9 februari 2008

Bokfemman v.6

Temat för denna veckas bokfemma var "serier". Kunde i princip bara komma på fantasyserier som jag läst. Så det blir en lista över mina favoriter. Mest barnlitteratur.

  • Clive Barkers serie om Abarat (Abarat (2003) och Magiska dagar, gåtfulla nätter (2004)) måste hamna överst eftersom jag ständigt väntar och längtar efter den tredje och avslutande(?) delen som förhoppningsvis kommer snart! Barker är skräckförfattaren (har bl.a. skrivit manus till Hellraiser) som skrivit en fantasyberättelse för alla åldrar om en missförstådd flicka som genom sitt mod kommer till en annan värld, alldeles runt hörnet av vår egen. Denna värld är full av märkliga varelser och skräckfyllda överraskningar. Helt fantastisk! I de inbundna versionerna ingår dessutom vackra illustrationer av författaren själv.

  • Susan Cooper har skrivit en serie i fem delar som inleds med Ovan hav, under sten (1983). Syskon i engelskt kustsamhälle, mystiska hus och gåtor som ska lösas. Uppslukande och spännande böcker som fick mig att som barn försvinna in i en annan värld och sluka alla delarna.

  • Philip Pullmans trilogi Den mörka materian som jag skrivit mer om i samband med mina tankar kring filmatiseringen av den första boken. När man väl läst den första delen måste man bara läsa de andra två bums!

  • Stephen Donaldsons serie om "Thomas Covenant den klentrogna" var bland det första jag läste inom fantasy. Välskrivet och fascinerande med komplexa personporträtt. Fick mig att läsa nästan allt som Donaldson skrivit trots att de tre första böckerna om Thomas Covenant var de bästa.

  • C.S. Lewis får också vara med på listan eftersom hans Narnia-serie troligtvis har betytt mycket för det litteraturintresse jag har idag. Häxan och lejonet är den första längre bok jag minns att jag läste själv.
/moa

Inga kommentarer: