23 augusti 2010

Twilight som manwha




Nu har jag läst serievarianten av Twilight och eftersom jag hade förväntat mig något dåligt, eller mindre bra, blev jag lite överraskad. Jag vet inte hur bra den står för sig själv, alltså utan att ha läst böckerna, men hela idéen är väl i och för sig ändå att tjäna de inbitna fansen. Däremot tror jag ändå att den fungerar för de nyfikna som inte vill ta sig igenom böckerna, men ändå vill veta ploten. För tolkning och illustrationer står den koreanska tecknaren Young Kim som har gjort den som en manhwa. Jag gillar bildspråket och det är lite befriande att Young Kim har gjort sin tolkning utifrån texten och inte från filmerna. Vad mer gäller tolkning är den rätt trogen böckerna, det är inte särskilt mycket som skiljer åt mer än detaljer. Detta är alltså volym 1 så mer är att vänta. Frågan är väl om världen behöver mer Twilight, men jag vet att en stor rungande kör skulle skrika ett vilt ja på den frågan, så den är ju rätt onödig att ställa. Däremot verkar många av fansen ha olika meningar huruvida det är en god idé eller inte att omvandla den till serieformat.

Inga kommentarer: