26 augusti 2010

Det är Stängt pga hälsosjäl

Agneta Klingspors senaste roman tar sin början när hon får beskedet att hon har bröstcancer. Som läsare får man följa resan från beskedet och framåt. Det är skrivet rakt på sak, där kliniskt beskrivande av sjukdomen varvas med närmast prosalyriska inslag. Men boken är ändå lättläst, med en mycket tilltalande ton. På ett osentimentalt sätt guidas vi genom cancerland, där hennes medsystrar beskrivs som "cancerianer". Det är en väldigt drabbande läsning som berör. Samtidigt finns här en humoristisk sida, mitt i allt elände. Jag gillar hur hon beskriver förhållandet till bröstet på ett närmast ömsint sätt. Hur hon och bröstet åker på utflykt, hon och bröstet "gonar sig på en strand alldeles ensamma". Det är roligt. Och fint. Det är en mycket fin bok, där hälften är text och hälften är foton som ger en ytterligare dimension. Snapshots från livet.

2 kommentarer:

Vixxtoria sa...

Den här läste jag en lång artikel om i dn, tror jag. Jag blev lite nyfiken, och det verkar ju på dig som att den är läsvärd.

Jag ska hålla utkik, för jag gissar att det här är en sån bok mitt bibliotek köper in, och så står den där på aktuellt-hyllan och bara jag lånar.

Moa sa...

Tur att någon lånar i alla fall! På vårt bibliotek brukar de nya diktsamlingarna stå orörda vecka efter vecka på nyhyllan tills jag ibland förbarmar mig och bläddrar lite i dem...