7 augusti 2010

Roligt eller jobbigt?

Tydligen en av världens mest sålda fotoböcker och författaren är välkänd och respekterad och hans böcker om digitalfoto är enligt sambon jättebra och informativa och lärorika med handfasta tips... Men språket! Stilen! Jag kan inte sluta bläddra i Digital fotografi: Lär dig yrkesfotografernas hemligheter trots att jag inte är särskilt intresserad av foto. För överallt, på var och varannan sida, mitt i ett avsnitt om att fotografera blommor eller porträtt så börjar författaren skämta och retas med läsaren. På första sidan till exempel, ger han en lång förklaring av vad "knivskarp" betyder och uttryckets ursprung. För att sedan ta tillbaka alltihop och erkänna att han bara hittade på:
"Det kan tyckas att detta är rätt tekniska termer, men när du inser att jag bara hittat på dem, så verkar det inte så komplicerat, eller hur? Men du måste erkänna att det lät ganska övertygande till en början? Jag menar, visst lurade jag dig lite? Erkänn det, du blev lurad..."
Eller det här stycket i kapitel åtta där han skriver om alla fördelar med digitalfoto:
"Det är faktiskt en lätt fälla att falla i, jag själv är också känd för att spendera en timme eller två med Photoshop. Men det betyder inte att jag vänt fru och barn ryggen. Jag menar min fru och två barn. Mina två pojkar. Jag menar min son och dotter, eller? Hon den lilla, vad hon nu heter? Och så klart min son Gerald. Jag menar Jordan. Så var det ja - Jordan. Fin liten kille det där. Hur gammal var han nu, sex? Nio! Skoja inte, är han redan nio? De växer upp fort de där."
Jag är själv allergisk mot författare som inte håller sig till saken, alltså författare av handböcker eller facklitteratur. Som försöker vara just roliga. Utan allt det här konstiga mellansnacket skulle Scott Kelbys böcker om digitalfoto vara hälften så tjocka. Och vad är det egentligen han vill? För mig är det ju jätteroligt att bläddra igenom hans böcker och skratta åt eller snarare förvånas över de konstiga utläggningarna och avvikningarna från ämnet. Men om jag hade läst den här boken för att få information hade jag nog blivit frustrerad: Kom till saken!

2 kommentarer:

LeiaMia sa...

Haha! Min man har också den boken, måste kolla in den lite närmare!

Moa sa...

Gör det! Man häpnar! :)