12 februari 2010

Vägen

Cormac McCarthys roman Vägen har ju blivit film nu, med Viggo Mortensen i huvudrollen. Jag såg trailern och blev jättesugen på att se filmen. Men kände samtidigt att jag var tvungen att läsa boken först, eftersom många har tipsat om den och håller den som en favoritbok. Och det var verkligen en fantastisk bok! Väldigt filmisk, jag tror den kan överföras till film på ett bra sätt. I en dystopisk framtid vandrar en far och hans son längs vägen mot kusten i hopp om att finna något slags räddning. Världen har drabbats av katastrofer, naturen är död, människorna har svultit ihjäl eller ätit varandra, endast några få finns kvar och de flesta har förvandlats till livsfarliga rovdjur. I centrum för berättelsen står faderns kärlek till sonen och hans behårda vilja att beskydda och bevara livet trots all hopplöshet. Och barnets syn på världen står i kontrast till de vuxnas misstänksamhet och hänsynslösa överlevnadsinstinkt. Pojken vill alltid rädda andra liv, oavsett hur onda de är. Faderns enda instinkt är att beskydda sin avkomma. Jag älskar dystopier, och jag älskar den här boken! Glasklart språk, korta meningar, kargt men samtidigt poetiskt.

Inga kommentarer: