10 februari 2010

Göteborgs filmfestival: Crazy Heart

Jeff Bridges spelar (eller snarare: han ÄR) en avdankad countrystjärna, ensam, alkoholiserad och tvungen att turnera runt på bowlinghallar och små syltor runt om i USA. Han har inte skrivit en ny låt på tre år. Så stöter han på en ung kvinna (Maggie Gyllenhaal) i en av städerna, en journalist som vill göra en intervju med honom. Självklart ser hon igenom honom och imponeras inte av hans forna glans så som hans engångsligg alltid gör. Hon är ensamstående mor till en fyrårig pojke, självständig och vacker. Att han blir kär i henne har jag inga problem att förstå, men varför hon attraheras av en alkoholiserad gubbe med bekräftelseproblem är lite svårare att smälta. Jag tycker att Jeff Bridges övertygar i sin rollprestation, Maggie Gyllenhaal däremot känns smetig och tillgjord. Hon talar med sexig långsam röst och är allmänt opersonlig. Hon blir bara till ett föremål för hans begär, utan egna karaktärsdrag. Och så störde jag mig på det typiskt hollywoodska slutet: "sexton månader senare", så är allt såklart bra och lyckligt och fixat igen. Jag hoppades att det skulle sluta mitt i en smäktande countrylåt om hjärta och smärta som han mot slutet äntligen lyckas skriva. Han har hittat tillbaka till sin kreativitet och till sig själv, trots att det innebär att han blir ensam. DET hade varit ett värdigt country-slut!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har bara sett Maggie Gyllenhaal i en film, och tyckte hon var urdålig. Är hon faktiskt bra ibland, eller har hon bara blivit kändis ändå?

Moa sa...

Ja jag börjar ju tvivla på henne nu... men visst har hon väl gjort några bra roller? Eller är det kanske nåt jag bara fått för mig...?

Elin sa...

Jo, hon har gjort en del bra. En riktigt bra prestation var ju som knarkande mamma i Sherrybaby. Bra film!