9 februari 2010

Göteborgs filmfestival: Creation


Min sista film på årets filmfestival blev Creation i regi av Jon Amiel, som jag såg en söndags förmiddag kl. 10. Vet inte om det var tiden på dygnet eller min förkylning, men jag kom på mig själv med att vila ögonen lite ibland.. Det var ju ingen bra reklam för filmen, men den var stundtals lite seg för min smak. Creation handlar om Charles Darwin och framförallt tillkomsten av verket "Om arternas uppkomst". Den handlar också om hur han brottas med sin Guds tro, där relationen till hans djupt troende hustru spelar in.

Utan de ypperliga skådspelarinsatserna av, de i verkligheten gifta paret, Paul Bettany och Jennifer Connelly, hade nog filmen stått sig slätt. Deras spel känns fint och äkta, särskilt Paul Bettany som Darwin. Jennifer Connelly spelar hans hustru och tillika kusin, och håller hög klass som vanligt. Vi får ta del av konflikten mellan familjeliv och karriär, Gud och vetenskapen, man och hustru. Allt detta tär på förhållandet och på Charles inre. En skicklig gestaltning av hans själsliv är filmens behållning, och det är just här det bränner till några gånger. En snyggt gjord film, med tidsenliga miljöer och fint skådespeleri. Trots det når filmen inte riktigt ända fram, och jag har svårt att sätta fingret på vad det är. Men, som sagt, helt klart sevärd också ur en allmänbildande synvinkel. Det skulle också vara intressant att veta hur mottagandet blev i USA, där ju evolutionsteorin är extra omdebatterad.

Inga kommentarer: