11 januari 2009

visa mig dina läsvanor ska jag ska jag säga dig vem du är.

Eftersom jag älskar listor mer än kanske livet självt så måste jag ju fylla i den här trots att den är förra månadens fling i bokbloggsvärlden.

1. 1. Den värsta läsupplevelse du haft?
Det beror på hur man definierar värsta men om det är på någon form av må-dåligt skala så toppar nog Linda Rosings självbiografi Den nakna sanningen som jag mådde fysiskt illa av. Förutom att det är en hemsk historia kändes det också som ett övergrepp på min språkkänsla, boken är fylld av motsägelser, feltolkade ordspråk, uppfuckad grammatik och meningar som gjorde mig helt matt. Daniel Nylén är medförfattare och jag kan inte annat än känna att han inte borde ha släppt igenom det här, att det som blev ännu ett exploaterande han utsatte Rosing för. Det är skillnad på tal- och skriftspråk och det enklaste sättet att få någon att framstå som dum är att låta den skriva som den talar.
2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?
Väldigt svår fråga. Det finns en bok av Stefan Koch jag läste som kanske fjortonåring som handlade om hur diskursen gick från vänster till höger under 80-talet. (jag vill minnas att den gick ut på att det var dåvarande SAF som stod bakom). Den vet jag att jag refererade till i flera år i alla möjliga sammanhang. Den skulle nog inte påverka mig så mycket idag dock men då var den helt breathtaking vill jag minnas. Annars så är ju Alberte-serien av Cora Sandel den som jag förmodligen relaterat och definierat mig mest efter.
3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?
Ja, många. Massor. Ett otal. Mängder. Detta trots att jag medvetet inte läser skräck, thrillers, rysare eller deckare för att jag är så lättskrämd. Men jag har faktiskt läst Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist och då kunde jag inte sova på tre veckor. Gick runt i ett ständigt sömnunderskott och började äta ginseng.
4. Vad använder du som bokmärke?
Jag har en hög med lappar, biljetter, utklipp, riktiga bokmärken och andra minnen som jag har bredvid sängen och tar det översta när jag behöver ett nytt.
5. När brukar du läsa? Hemma, på jobbet, på morgonen, på förmiddagen, på kvällen, innan du lägger dig…?
toa, på spårvagnen, i soffan, i badet, när jag väntar på spårvagnen, när jag väntar på någon, på lunchen, till frukost, i sängen innan jag ska sova, i soffan efter jobbet. Överallt där jag kommer åt. Jag läser helst ofta men inte så länge eftersom jag blir så rastlös annars.
6. Vad var den första bok du läste?
Minns inte alls. Men minns läsböckerna vi hade i skolan som jag tror Kerstin Sundh har gjort. Som handlade om Elsa och Leo och fler som jag inte minns. De var mina vänner som jag vävde in i mina lekar och ibland berättade jag saker som hade hänt dem som om det var mina egna upplevelser. Sånt gör jag fortfarande när jag tänker efter.
7. Vad är bättre, pocket eller inbundet?
Jag har gått från inbundet till pocket. Pocket är mer praktiskt speciellt när man ska flytta. Men jag har slutat köpa fula böcker oavsett innehåll eller form, det måste se snyggt ut i hyllan. (och så var jag tvungen att skaffa åtminstone en urvalsprincip)
8. Vilken bok läser du nu?
Jag läser Någonstans inom oss av Ulla Bolinder
9. Och vilken sida är du på?
184, har bara några sidor kvar som jag ska läsa när jag skrivit klart det här.
10. Brukar du lämna “kännetecken” i dina böcker? (klottrar i dom, spiller mat/dryck på dom & andra barbariska åtgärder?)
Om det är fack eller teori så gör jag det. Annars inte. När jag gick på gymnasiet fick jag välja vad jag ville av min hyresvärds mammas kvarlämnade böcker, tio kartonger med fantastiska 50-tals utgåvor av proletärförfattarna och annat bra. Hon har skrivit i alla böcker, sitt namn och när hon köpte och läste boken samt lagt in utklipp som har med boken att göra och strukit under meningar hon verkar ha gillat. Det är helt fantastiskt, känns som om jag lär känna den här Aina genom att läsa igenom hennes bibliotek.
11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?
Nej, däremot omslaget om jag ska köpa den.
12. Sidantalet, då?
ja, ibland är jag sugen på kort ibland på långt. Men mest påverkar hur lättläst jag tror att det är, ibland söker jag snabba fixar ibland långsamma.
13. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?
Nej däremot hur lång boken är. Och räknar efter hur långt jag har kvar. Det ger mig stabilitet i läsningen, så jag vet något iaf.
14. Finns det någon bok du läst flera gånger?
ja en del men sällan fler än två gånger. Det är nog bara Alberte-triologin och Gentlemen av Klas Östergren som jag läst fler än två gånger.
15. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?
Bara att jag fått gå några stationer i onödan när jag glömt att hoppa av i tid. När jag var liten hade jag en kompis vars föräldrar hade stora problem då hon alltid hade sönder sina glasögon genom att gå in i saker när hon läste. Jag vill minnas att de försökte hitta på någon form av förstärkning så att glasögonen skulle hålla för en lyktstolpe eller två.
16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?
Jag ger bort så mycket jag har hjärta till. Har blivit betydligt mer restriktiv med vilka som får följa med hem. (läs: flyttat tillräckligt många gånger) men trots det är det ett ständigt inflöde. Lämnar böcker i tvättstugan och på jobbet i bokbytarhörnor. Mamma får en del också.
17. Tar du med dig boken du läser på toa?
Ja om jag känner för det. Om jag inte känner för det har jag ett system med tidningar som jag har när jag är på toa. Så något läser jag alltid. Om jag är hemma hos någon som inte har minsta tidning läser jag på förpackningar. Jag tror det är någon psykologisk låsning?

18. Just det, läser du i badrummet?

Japp, jag läser i badet, jag har en fantastisk teknik där jag schamponerar håret med ena handen och håller boken med andra.
19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?
har jag något boksystem?! När det kommer till system så är jag av inställningen hellre ett för mycket än ett för lite så japp, det har jag även när det kommer till böcker. Jag har en läsdagbok, bloggen, en tjock mapp med boktips, två sidor fyllda med trippla postitlappar i kalendern med vad jag borde läsa genast, en bokhylla vid sängen med låneböcker + egna böcker som bör läsas hur fort som helst, gärna igår.

2 kommentarer:

Moa sa...

Vad gulligt att du shamponerar håret med ena handen och håller boken med den andra. Herre gud!

Anonym sa...

Hej Ida!
Alberte är också min vän.

Andra vänner är de fyra personerna i Milan Kunderas "Varats olidliga lätthet" (var och en = Lena KE).

Jag är också vän med den rationella och sorgsna Agnès (i någon mån också med Agnés syster) i romanen "Odödligheten".
Har du läst något av Milan Kundera?