30 januari 2009

Hungerspelen av Suzanne Collins

Inatt låg jag uppe flera timmar trots svidande ögon och trött sambo bredvid. Allt på grund av Hungerspelen av Suzanne Collins. Jennie har skrivit här så vill mest instämma i hyllningarna. ÅH, vad bra den var! Längtar redan till nästa del. Jag gillar särskilt hur Collins undviker chabloner och vågar försvåra saker där andra skulle falla för förenklingar. T.ex att huvudpersonen Kattniss skildras som en komplex människa genomgående istället för den mer traditionella skildringen av en pojkflicka som blir förändrad (läs kvinnligare) av att upptäcka kärleken. Om det fortsätter i uppföljaren har jag garanterat en ny litterär hjältinna i mitt stall.
Dessutom väldigt bra med en ungdomsbok som inte är könsstereotyp, varken som bok eller i vem den riktar sig till. Bara sjukt spännande och hemsk. Blir väldigt sugen på att läsa Ful av Scott Westerfield som Jennie tycker påminner om den här. För tydligen gillar jag framtisdystopier nästan lika mycket som diskbänksrealism, vem kunde tro det?

1 kommentar:

Jennie sa...

Oj, vad du har fått bloggiver Ida. Kul. Ja visst är den spännande, har för mig att tvåan ska komma till hösten, och ja, jag gillar också det unisexa med boken. Det är också lite därför Ful är så bra. Den appelerar till alla. Go get it girl. Jag har konsumerat en massa film som jag ska försöka skriva om under veckan.