23 december 2008

Bästa barnböckerna 2008



Nu ska jag alltså försöka välja de bästa barnböckerna från 2008. Och det är aldrig lätt att göra sådana här listor. Eftersom jag jobbar som bibliotekarie så läser jag ofta de här böckerna med en viss målgrupp i tankarna: Vem kommer vilja läsa den här boken? Är det här en bra högläsningsbok, läsa-själv, läsa-lätt, tjejbok, killbok, osv. Det är alltså så jag tänkt när jag ursprungligen läst böckerna. De böcker som hamnat på listan här, är de som jag tycker håller på många plan och passar in i fler kategorier än bara en. Dessutom har jag personligen njutit mycket av att läsa dem! Jag har valt att göra två korta listor med tre böcker för lite äldre barn och tre för lite yngre (Eller Hcg och Hcf som vi säger på biblioteket).

För lite äldre:

Anton, jag gillar dig!, Peter Pohl. Det här är snarare en allåldersbok än en ren barnbok tycker jag. Man måste vara tänkande och ganska mogen för att ta till sig berättelsen om kärlek och beundran, svek och besvikelser mellan två små, men kloka barn. Men det är en lättläst bok med flytande och luftigt språk som jag tror kommer tilltala yngre läsare. Och det handlar dessutom mycket om fotboll och kompisar.

Den osynliga, Lise Indahl. Man kan älska den här boken för den mystiska stämningen, Maria Gripe-vibbarna i dagböcker som skrivs av en osynlig hand, skuggor och rörelser i ögonvrån och den fantastiska känslan när den osynliga väljer att visa sig. Och man kan älska boken för budskapet, det viktiga ämnet, debattinlägget i flyktingfrågan, problematiken med glömda gömda barn. Hur som helst är det en barnbok man inte får missa!

Den vita kameleonten, Petter Lidbeck. En deckare för barn med massor av spännande ingredienser. Vi har det otäcka mordet på en journalist som visste för mycket och den charmige men misstänkte polisen Timo som lägger in en stöt på Pellas mamma. Vi har en världsomfattande konspiration och lömska vackra kvinnor. Till slut är det kunskaperna från seglarskolan som blir avgörande för flickornas överlevnad. Spännande och fartfyllt av Petter Lidbeck som alltid skriver bra böcker för barn utan att väja för det som är allvarligt och läskigt.

För lite yngre:

Min lilla apa, Ulf Nilsson. Ömsint och enkelt berättat om en liten pojke som vill bli vän med en apunge. Alla de vuxna, stora människorna är rädda för babianerna och förstår inte det pojken känner: En längtan till djuren, till naturens mystik, en gemenskap han vill men inte kan nå. Det kan låta simpelt och tråkigt men faktum är att den här lilla boken innehåller en så mycket större berättelse om oss människor och vårt förhållande till naturen.

Jag, Dante och miljonerna, Frida Nilsson. Tokroligt och skrattframkallande om stackars Helge som blir lurad och utblottad och tvingas bo på en soptipp. Hans enda vän blir den malätna råttan Dante. Kärlek och vänskap växer fram mellan ruttna bananskal och snusätartävlingar. Jag tror det här kan bli en favorit att läsa högt ur under vårens bokprat.

Världens elakaste fröken, Petter Lidbeck. Den här elaka läraren är så utstuderat ondsint att man hissnar. Hon samlar information om elevernas svagheter för att till slut bryta ner barnen totalt. Befriande och förlösande för alla som går och har gått i skolan.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Moa! Jag tycker att det är mycket lättare att välja "årets bästa bilderböcker" och "årets bästa ungdomsromaner" än att välja årets bästa böcker för åldrarna 7 till 11 år.(Kanske det är därför som Hcg-böcker nästan aldrig nomineras till litterära priser?)
Är det så för dig också?
Här kommer några tillägg till din fina boklista. Fyra böcker som är lätta att läsa själv - och litterärt bra.
Jag diskuterar ofta böcker med nybörjarläsare. Får jag nämna fyra nya svenska böcker som många 7- och 8-åringar och jag tycker om?

Väldigt populära är (den första liknar litet Lasse Ekholms lättlästa klassiker "Världens grej")dessa spännande 60sidors-böcker
Katarina Kieri: "Klart som korvspad, Astrakan"
och
Anna-Karin Erelius: "Carmen Carlssons coola morsa".
Även lärare som läst dem är entusiastiska!

Såvl mina barn-läskamrater som lärarna blev också lyckliga när de upptäckte att huvudpersonerna i en favorit bland högläsningsböcker, mämligen Annika Thors "Rött hjärta, blå fjäril" har egna lättläsa böcker:
"Roliga timmen" (Alva och Filippa)
och
"Sova över" (Love och Danne).
Kan inte vi, alla barnbibliotekarier, göra en gemensam aktion MOT alla trista "lästräningsböcker", som svämmar över i skolorna, och få skolbiblioteken att istället satsa på LÄSVÄRDA böcker av Kieri, Eurelius, Thor, Stig Ericsson m fl?
Är du med på det?
Lena Kjersén Edman

Moa sa...

Absolut! Det är så roligt med lästräningsböcker som också är bra! Oftast är de ju rätt trista... Som om man inte skulle kunna berätta spännande berättelser med enkelt språk! Åsa Storck tycker jag ju är bra också. Milos flykt var ruskigt innehållsrik trots den kortfattade formen.