21 december 2008

Bästa ungdomsböckerna 2008

Eller i alla fall några favoriter som inte bör missas. Förra året utkom 1680 barn- och ungdomsböcker i Sverige. Jag har ingen uppgift på årets utgivning men det är kanske ungefär samma. Sverige ligger ju i topp på detta område så många på boklistan är av svenska författare.

Hungerspelen, Suzanne Collins
För att den är en: Uppslukande, nervkittlande och rysligt spännande historia med stark hjältinna som innehåller tankeväckande frågeställningar om förtryck, grupptryck, maktförhållande och mediekritik. Påminner om Westerfelds väldigt bra serie Ful som nog också får smyga in på Bästa-ungdomsboks-listan.

När det kommer en älskare, Mats Wahl
För att den är en: Gripande, intensiv men lågmäld, och intrikat historia som klibbar sig fast med en 14-årig pojke i huvudrollen, om vuxenskap, lögner, förvecklingar, främlingskap och om människans latenta ondska. Trots att slutet är svagt och den lämnar blandade känslor efter sig lämnar den inte en oberörd.

Den femte systern, Mårten Sandén
För att den är en: Millenietriologibok för ungdomar med en stark flicka i huvudrollen som slåss mot övermakt, korruption, ett svikande samhälle och övernaturliga väsen med en effektfullt dramaturgi.

Tystnadens hus, Magnus Nordin
För att den är en: Mardrömslikt kuslig och oväntad metarysare om ensamhet och utsatthet som verkligen kryper inpå och som även behandlar ett ständigt aktuellt ungdomstema med ett svikande vuxenskap.

Min typ brorsa, Johanna Lindbäck
För att den är en: Pricksäker ungdomsnivåelig bok med en story och dialog som känns trovärdig.

Innan jag dör, Jenny Downham
För att den är en: gripande bok för ungdomar och vuxna om sorg, död, naivitet, tonårsfrustration som aldrig bara blir sentimental.

Antar att jag kanske hade haft Boktjuven på min lista om jag hade läst den. Ska läsa den nu över jul. Andra små guldkorn är Sprickor och honungslim av Linzi Glass, Var är Alaska av John Green, Vad är så skört om du säger dess namn av Bjorn Sortland.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Jag håller i stort med dig Jennie. De böcker du berättar om ska ingen missa som är intresserad av att läsa nya ungdomsromaner.
Jag har tre ytterligare favoriter från år 2008:
Finlandssvenska Henrika Anderssons nya bok om Gloria
Norske Harald Rosenlöv Eeg "I tomma luften"
Svenske debutanten Niklas Janz: "Tornrummets hemlighet".
När jag år 2009 ska bokprata för tonåringar (och deras lärare) kommer jag också att ha med "På ödets vingar" av Julia Sandström och tre böcker som ev har fått signum Hcg (jag vet inte säkert):
Peter Pohl: "Anton, jag gillar dig!"
Lise Indahl: "Den osynliga"
Ann-Helèn Laestadius: "SMS från Soppero".
Däremot kommer jag nog inte att då ta med 2008 års böcker av Mats Wahl och Johanna Lindbäck för jag tycker att deras böcker från 2008 inte är de författarnas bästa.
Lena K E

Anonym sa...

Ytterligare en reality-bok, uHc, som jag tycker inte fått den uppskattning som den är värd och som jag verkligen ser fram mot att diskutera med tonåringar.
(Att jag glömde den beror på att den kom så tidigt i våras ....)

Annika Thor: "Vad skulle du ha valt?"
LKE

Jennie sa...

Hej
Tyckte själv att det var lite oväntat att Wahls bok kom med på min lista, med tanke på recensionen jag skrev, men den har ändå funnits kvar hos mig på ngt vis sen jag jag läste den. Jag tyckte det var svårt att hitta de "bästa" i år, inga riktiga självklarheter, eller har jag varit för kräsen. Alla de böcker du nämner är sådana som ligger på min "ännu inte hunnit med att läsa-lista".

Johanna Lindbäcks bok En liten chock tyckte jag var bättre än Min typ brorsa. Det är bra böcker att putta in ngn på efter att ha plöjt alla Bredows böcker, och jag är oxå färgad av att ha lyssnat på Johanna två ggr på kort tid.
Pohl, Indahl, Laestadius är Hcg-klassade (det är ju alltid lite knepigt det där med signum).

Annika Thors bok är jag kluven till. Jag tyckte verkligen att den var bra, men kände ändå att ngt saknades. Däremot skulle jag också gärna just diskutera boken med tonåringar. Det är ju en väldigt stark bok men många svåra teman.

Jag hade en jättelång lista från början, det finns ju så många bra ungdomsböcker (Ingen rädsla, Förbjuden kärlek, Ett litet hål i mörkret...) men den gallrades hårt. Nu ska jag läsa de bokjuryböcker som jag inte hunnit med som jag ska prata om i januari. Boktjuven är först ut...

Anonym sa...

Visst är det fascinerande att du och jag som aldrig träffats - men är intresserade av ungdomslitteraur - kommer fram till ungefär samma lista på "Bästa u-böcker 2008". Jag håller med dig om att 2008 inte var det där riktiga höjdaråret när det gäller för oss att sålla fram u-böcker som verkligen lockar unga läsare och som vi (=engagerade bibliotekarier) tycker håller litterärt och ideologiskt.
Alltså finns det ändå något som kan kallas kvalitet...
Jag bokpratar inte, som du,om nya böcker - utan jag bokpratar för ungdomar och lärare om "böcker som stör och berör" och då blir det ungefär lika mycket nya som gamla (nej, fler gamla) favoriter.
Jag vill gärna att de som är unga idag ska få chans att också läsa böcker av författare som Gunnel Beckman, Max Lundgren, tidigare verk av Gillian Cross, Bjarne Reuter, Robert Cormier, Cynthia Voigt, Maria Gripe m fl.
VARMT LYCKA TILL med din bokpresentation i januari, Jennie - det låter jätteintressant!
Lena KE

Jennie sa...

Jag bara måste ju lägga till Boktjuven på min lista. Måste genast rusa tillbaka till boken och läsa klart slutet.

Nu i januari är det ju bara nya böcker som gäller. Annars när jag pratar för klasser, brukar jag smyga med en och annan äldre favorit. Just de som du nämner är ju många egna favoriter, eller var många egna favoriter under högstadietiden. Alltså, ja det finns böcker med hög kvalitet som håller år efter år...