3 mars 2008

Jag ger upp.

I döda filosofers sällskap, Lucy Eyre (2007)

Vanligtvis retar det mig mycket att inte avsluta böcker och tvingas lämna tillbaka dem olästa. Brukar hellre skumma igenom stora textsjok för att komma till slutet. Men det här är inget för mig och jag kommer inte ens halvvägs. Boken handlar om en femtonårig Ben som blir utvald att ingå i ett vad som Sokrates och Wittgenstein har gjort, vilket går ut på att Sokrates måste få Ben att inse att filosofi kan förändra hans liv till det bättre. Han hamnar i idévärlden för att beta av de stora frågorna i livet. Boken har blivit jämförd med Sofies värld, men medan jag minns den boken som en ganska stor tonårsläsning och med behållning av filosofernas idéer, faller den här platt och tung.Trots min vilja att återlära mig om de stora tänkarnas perspektiv är oviljan att läsa vidare större. Minns inte ens varför jag valde den från nyhetshyllan. Varken omslag, titel eller baksidestext lockar egentligen.

Inga kommentarer: