25 mars 2008

Ryssland i framtiden

I det heliga Rysslands tjänst, Vladimir Sorokin (2008)

I framtiden, 2027, har Ryssland blivit en sluten diktatur där Härskaren och Härskarinnan dyrkas och alla oliktänkande förföljs, torteras, förödmjukas och avrättas. Vi får följa Komjaga, anställd av staten att tillsammans med sina "bröder" upprätthålla ordning och utdela straff, under en arbetsdag. Hans vardag är fylld av droger, våld och sex. Inslagen av nationalism och isolering från västvärlden utgör en extrem bild av dagens Ryssland och boken blir en skrämmande framtidsvision av vad som skulle kunna hända och vad som på många sätt redan sker. Boken är lättläst men våldsam, trots en intressant betraktelse lämnar den inga djupare avtryck hos mig. Kanske beror det på att huvudpersonen är så hård och osympatisk att jag distanserar mig från texten. Jag vet inte. Det blir mest de bisarra och äckliga inslagen som stannar hos mig; orgier och våldtäkter, allt i ett svindlande drogrus.

Inga kommentarer: