21 mars 2008

att avtäcka gamla älsklingar

påsklov! fyra dagar av choklad och läsning! (ja, alltså choklad och läsning är väl vad jag ägnar mig åt annars också men nu kommer jag undan med det!)


Börjat lite smått med att fortsätta läsa Gerda Antti. Nu Det är mycket med det jordiska (mitt favoritcitat när jag var fjorton, det är skönt att tiden läker alla lillgamla sår) som jag börjar irritera mig grovt på. Jag tror inte att den här kärleken höll för granskning. Jag håller just nu på att bli gaaalen av allt gnäll, av den snusförnuftiga Ulla som hittar fel precis överallt och främst verkar det vara UTVECKLINGEN som skrämmer. Hu vad hemskt att det finns piller som ska ta bort den onda i själen, att människor inte möts längre och att allt FÖRÄNDRAS. HU! Och det är så tråkigt, jag gillar ju somligt väldigt mycket. Jag tycker om hur Antti skriver om sorg och om knepiga saker, relationer när de inte är lätta, varken att identifiera eller förändra. Det är just utvecklingshatet som jag blir nipprig av. det är kanske åldersskillnaden, att jag numera har en gnutta mer framtidstro än Anttis huvudpersoner?
Innan läste jag Jag reder mig nog och den gillade jag mycket mer även om dragen jag ogillar i det är mycket med det jordiska fanns där också. Kanske läser jag böckerna för tätt inpå? J, inte vet jag men som är det är nu så tror jag att den tioåriga lovestoryn mellan mig och Antti är över, det går inte att leva på gamla bravader hur länge som helst. Men det var fina år, det var det.

Inga kommentarer: