23 februari 2008

boktips!

Bloggtoppen.se

lite allmänna boktips från senaste veckornas läsning:

  • Fjärilen i min hjärna av Anders Paulrud

Det finns inte så mycket att säga om den här boken egentligen. Läs den, den är fin. Fin och sorglig. Det är väl allt. Men man får ont i magen, det får man. och det är bra.

  • Jamen förlåt av Anneli Furmark

Jamen förlåt då är Anneli Furumarks senaste seriealbum och det är himla bra. Det består av ett antal korta serienoveller som alla utspelar sig i Norrland och som alla är realistiska med relationer i centrum. Och det är fint och roligt och jag som sällan känner något när jag läser sierier sitter och småsnyftar på spårvagnen för det är så bitterljuvt att leva. Tarvligt och skönt på samma gång. Och det får Furumark fram på ett väldigt bra sätt

  • Hon var ingen Florence Nightingale av Åsa Moberg

En väl genomförd biografi som är tydlig i sin källhänvisning och lyckas visa på hur historieskrivning drar ifrån, förändrar och lägger till. Hur en stark, bestäm och lurig kvinna blir till en sval hand på soldatens panna. Väldigt intressant. Enda negativa är Mobergs vilja att lägga in vad Nightingale måste ha känt hela tiden. Det suddar bort lite av glansen på det massiva arbete Moberg har lagt ner genom att läsa, forska och läsa lite till.

  • Kicki och Lasse av Peter Kihlgård

Det är bara att kapitualera, det här var en himla bra bok! Det är en fröjd att läsa en författare som behärskar sina tekniker och har något att förmedla. Speciellt scenen hemma hos Kickis mamma är genial och den är gjord på ett så smart sätt, plötsligt sitter jag och skrattar och inser att det är fars jag läser för några sidor. Väldigt förvånande och väldigt bra.

  • Ingen i världen av Hisham Matar

Först har jag svårt att komma in i den här romanen meplötsligt BANG! vänder det och jag läser varje sida med spänning och hjärtat i halsgropen. Det gör så ont att läsa om hur nioårige Suleiman kämpar för att förstå och handla rätt i ett totalitärt samhälle där ingen berättar vad som egentligen händer för honom.

Inga kommentarer: