26 februari 2008

Babel tillbaka med Brögger och Atwood!

Idag börjar Babel sin nya säsong, 21.30 på SVT2, med inga mindre än Suzanne Brögger (tyvärr inga danska ö:n på min dator...) och en av mina favoritförfattare the lovely Margaret Atwood! Programmet som fortsätter att fascinera och som med fyndet Daniel Sjölin i programledarrollen är det en riktig fullträff. Inte bara har man fått med intressanta gäster, utan man lyckas göra ett program som vågar ta litteraturen på allvar. För allvar behöver inte betyda stelt och tråkigt, utan tvärtom lustfyllt och med en äkta känsla av engagemang. Daniel Sjölin som programledare imponerade redan från första början. Kanske är det så när en person brinner för och vet vad han talar om. Det lyser igenom. Det faktum att Sjölin själv är författare spelar självklart en viktig roll. Men framförallt ställer han de rätta frågorna, lyssnar och får fram det där vi vill veta om författarna och deras författarskap. I Babel Special visade han speciellt på denna kvalité i mötena med Åsa Lindeborg, Jens Lapidus och Kristina Lugn.

Så missa inte kvällens avsnitt där Anders Lundgren träffar Suzanne Brögger i hennes hem, en ombyggd skola utanför Köpenhamn. Hon kommer bl.a. att berätta om sin senaste roman Sölve- en plats i Danmark. Och sist men inte minst ser jag, och jag tror jag talar för fler på bloggen, fram emot att veta mer om Margaret Atwood. Ämnet för kvällen är klimatförändringarna i litteraturen, något som jag tror Atwood, trogen miljökämpe, har ett och annat att säga om. För er som inte kan få nog av Margaret Atwood kommer här en bra länk http://www.owtoad.com/. Men framförallt läs, läs, läs hennes böcker!

Inga kommentarer: