23 december 2010

Att läsa eller ge bort: Årets två bästa ungdomsböcker



Himlen börjar här av Jandy Nelson.
En del böcker är så makalöst filmatiska. 17-åriga Lennies storasyster omkommer hastigt i en hjärtattack och livet står plötsligt still. Lennie försöker överleva sorgen tillsammans med sin mormor och morbror, som hon bor med då deras mamma övergav systrarna som små. I den enorma sorgen uppenbarar sig plötsligt himlastormande kärlek, och detta gånger två, om en den ena i absolut helt fel kille. Det är en svindlande historia som stormar fram som ett känslomässigt inferno. Jag grät och jag skrattade. Det är så fantastiskt skönt att få göra just så med böcker. För ett tag bor jag där i huset med de udda sköna karaktärerna, sprider lappar för vinden, blir kär, krossar hjärtan, får hjärtat krossat och saknar en syster så själen blöder. Bland alla känslor bottnar sig också en utvecklingshistoria där Lennie, som alltid stått lite i skuggan av sin charmanta syster, får växa och hantera en kris; blir vuxen, blir egen.

Här finns en trailer om boken.

Här ligger jag och blöder av Jenny Jägerfeld
fick årets Augustpris, ett mycket välförtjänat sådant. Även i denna lysande pärla gråter och skrattar jag under läsningen. Maja råkar drastiskt nog bli av med sin tumspets under en lektion då hon ska tillverka en hylla till sin mamma. Hyllan följer med genom hela historien som utvecklar sig till en spännande historia då det visar sig att hennes mamma plötsligt är försvunnen, en kärlekshistoria då hon klampar in i grannpojkens liv, en utvecklinshistoria då hon börjar ifrågasätta sin mammas frånvaro under hennes uppväxt. Det är en skimrande text som forsar fram och den andas lite av samma anda som Amanda Svenssons Hey Dolly.

Juryn motivering:
"Med träffsäker galghumor förkroppsligas Majas koketta och samtidigt oförställda utanförskap. En av misstag amputerad tumme kastar ut läsaren på en irrfärd i sökandet efter identitet. Ett psykologiskt porträtt med särskild trovärdighet i uttrycket."

2 kommentarer:

Ann-Sofie på OOOFbok sa...

Just de två har jag bredvid mig nu. Min egen julklapp till mig själv. God jul till alla här!

Jennie sa...

Jag köpte mig Paul Austers senaste och pausar från ungdomsböckerna över jullovet. God jul själv!