23 april 2008

bra böcker, vilken grej!

Nu har jag haft turen att stöta på hela tre böcker i rad som jag på olika sätt tyckte så himla mycket om. Känner mig lite snurrig och uppfylld av motstridiga känslor och upplevelser och det är bara fint, det är ju därför böcker är det bästa!

först läste jag Hey Dolly av Amanda Svensson. Svensson är 20 år, debutant på Norstedt och har fått strålande recensioner. Allt det gör mig lite avvaktande, åldersnoja, avundsjuka och missunsamhet i en härlig blandning. (och en tveksamhet inför prosalyrik och skrivskolespråk) MEN DET HÄR ÄR SÅ BRA! Blir alldeles uppfylld när jag läser och jag önskar att någon hade gett mig den här boken på gymnasiet. Hey Dolly handlar om Dolly som är postgymnasiet och för stor för denna världen. åtminstone för stor för Malmö, hon är ju egentligen en bortbyting från kalifornien som borde stå i diamanter och dricka cocktails. Men Malmö och Dollys liv är en tråkig men trygg pojkvän, vänner som mår dåligt och en bästis med egna psykologiska metoder. Och det går ju inte riktigt att andas så där stort som Dolly ska göra. Det här är grundstoryn men det som jag verkligen gillar med boken är att den tar en historia jag läst många gånger förr och gör den ny, skriver om historien. Amanda Svensson är en historierevionist på allra bästa sätt. Hon tar alla klyschor och använder dem, hon behärskar dem fullständigt och skrattar mitt blaserade jag rakt upp i ansiktet. Och jag älskar verkligen scenen där rockstjärnan ballar ur på vernissagen, fantastiskt! och språket! bästa tonråsprosan jag har läst och det vill inte säga lite. OH!

de två andra får jag skriva om imorgon för nu måste jag sova. men läs Hey Dolly, gör det!

Här kan du hitta vad andra bloggare skriver om Hey Dolly av Amanda Svensson

Inga kommentarer: