16 december 2010

Låtar i böcker

Det här blev ju jättejobbigt. Först fick jag PJ Harvey-abstinens av att läsa Vänta, blinka och letade fram Stories From the City, Stories From the Sea, en skiva som betyder jättemycket för mig och lyssnades sönder under en speciell period i mitt liv (inte helt olik Sigrids i just Vänta, blinka). Men nu går det ju inte att lyssna på fantastiska låten "This is Love" utan att se jobbiga karaktären Kåre framför sig på en krog där han skriker "Wanna chase you round a table, wanna touch your hair" till den tjej han för tillfället raggar på. Den låten känns tyvärr lite förstörd för mig.

Sedan har jag läst om Bright Eyes i två romaner på sistone. Dels i Ajvides Lilla stjärna där någon av Teresorna älskar hans låtar och texter. Och dels i Jonathan Franzens Freedom där rockstjärnan Katz går på Bright Eyes-konsert och känner sig gammal. Själv har jag ingen relation alls till Bright Eyes. Lyssnade på en låt och blev besviken.

En roman där det däremot verkligen funkade med musikreferensen och där den till och med förstärkte läsupplevelsen för mig var Sara Stridsbergs Drömfakulteten. Bokens förhållande till Courtney Love har jag skrivit om här.

Inga kommentarer: