9 juli 2010

Om vanliga tonåringar




Det är så logiskt alla fattar utom du
av Lisa Bjärbo.
Jag har varit sugen på den här boken sedan jag såg den (dock har den irriterande låten surrat runt i mitt huvud alldeles för länge), det kändes som en sådan där bra bok. Besviken är jag inte men den var lite mindre bra än jag hade tänkt mig. Tonen är bra boken igenom, och den påminner mig lite om Johanna Lindbäcks böcker (såg precis att Boktoka skrivit exakt samma sak), men det blir inte så mycket mer. Handlingen är så förutsägbar att man bara väntar på att det som ändå ska hända verkligen ska ske: att killen ska få flickan. Eller att flickan ska förstå att hon vill ha killen, och inte den där spännande roliga mystiska killen, utan alltså just den där pojken som hon har haft framför näsan hela tiden. Det är samma tema som jag bloggat om tidigare, historien om flickan som går omkring i en egen bubbla och inte kan tolka signaler förrän det nästan är för sent. Den fungerar jättebra som trevlig sommarläsning. Det kanske kommer något mer som är lite mindre förutsägbart av Bjärbo. Jag hoppas på det för det känns som att det kan bli något riktigt bra.

Och så Johanna Lindbäcks senaste Saker som aldrig händer. Lindbäcks tidigare böcker, liksom denna, handlar om vanliga svenska tonåringar utanför storstaden. I den här boken får man följa nittonåriga Andreas som är nöjd med sina kompisar och flickvän. Men så plötsligt strular kärleken, vännerna sviker, han blir mer eller mindre tvångsdeporterad till pappas tomma hus på landet, där endast den gamla grannbarndomskamraten finns som han glidit ifrån, och allt vänds lite upp och ned. Det är många samtal över tekoppar i kök med grannen Erik och en smygande insikt för Andreas kapitlena igenom om vad som är viktigt. Liksom Lindbäcks tidigare böcker är allt mycket trovärdigt och det är vad som gör böckerna bra. De dramatiska tonårsproblemen hanteras på ett trivsamt och mysigt sätt och ibland är det bara just sådana här böcker man vill ha.

Inga kommentarer: