16 februari 2009

Kristet budskap insmygandes i ungdomsbok.


Evelina av Hanna Christenson, handlar om tre tjejer vars vägar möts. Jag tänkte mig att den skulle var lite liknande Persikosommar av Murphy McGowen, som jag gillar, men nja. Trots samma tema, med tre olika flickor som till slut blir vänner, fixar jag inte riktigt detta kristliga budskap som emellanåt tränger sig på. Det blir för pretto helt enkelt. Evelina är ensam och mobbad men när hon byter skola byter hon även liv. Hon får (efter att ha genomgått en liten makeover med hjälp av hennes kusin som klippt och fönat och stylat henne i the perfect jeans) ingå i Susannas, skolans populäraste tjej, lilla skara, vilket också leder till att hon själv börjar förtrycka den ständigt retade Malin. Det är första gången som Evelina tappar bort sig själv i boken. Hon känner att det är svårt att välja mellan den nyvunna populariteten och att kunna vara ärlig mot sig själv. Hon rättar till det genom att istället bli vän med Malin och tillsammans kämpar de med att stärka sina självförtroenden. Andra gången hon tappar bort sig själv är när hon får delta i en populär tv-idolliknande show och helt går upp i sitt alterego. Men hon inser såklart att framgången inte är värd att trampa på sina vänner för. Susanna, som givetvis har lite i bagaget hon med och mest av allt visar sig sakna moderskärlek, börjar i och med Evelinas ratande val av hennes vänskap att ifrågasätta sin status och överlägsenhet. Malin som precis klarat sig ur ensamhetstöcknet drabbas av en stor sorg när ett av hennes syskon omkommer. Och det är här det börjar bli lite för övertydligt, med prästdiskussionsinlägg om Guds roll och när sen Susanna måste ta ett beslut om sin tonårsgraviditet, kliver böner och något överjordiskt in i bilden. Det är då man börjar googla på författaren och inser att det där ungdomsledararbetet var på en bibelskola. Det genomsyrande temat för boken är förlåtelse och vänskap och det är mycket och det är väl bra så, men det är alldeles för mycket som ska trängas och avhandlas i boken. Boken hade vunnit på att kapa bort det som lutar åt argumenterande text, men så klart, då kanske hela poängen med boken hade tappats.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Jag är 19 år och har läst boken Evelina. Du är rätt snabb med att döma ut det kristna budkskapet i boken och anse att det är något dåligt. Men med tanke på hur ungdomar lever idag skulle nog inte lite kristna värderingar skada... Jag är glad att äntligen få läsa en bok som tar upp riktiga problem och behandlar dem med människovärderande lösningar. Så innan du kommer med dina svenska sekulariserade åsikter så kan du ju tänka på hur ungdomar lever idag? Och budskapet är knappast insmyget ;) Kristet bokförlag , you know!

Jennie sa...

Åh, jag menade mest att det är väldigt tydligt var boken står, och jag har inte läst några ungdomsböcker som är så tydliga i sin riktning på länge, eller vad jag kan komma på just nu alls. Hade skrivit detsamma vilken religion det än hade varit. Jag har absolut inget emot "människovärderande lösningar", tycker att alla åsikter och röster ska få höras (särskilt på ett bibliotek) och jag tycker att det är bra när stora livsfrågor behandlas i böcker, som vänskap och förlåtelse, som jag skriver. Tyckte det mest var mycket som skulle tryckas in i en och samma bok, och att det var lite för mycket ensidig syn. Jag kan hålla med om att insmyget var fel ordval. Det var väl bra att du tyckte om boken. Jag tror att den säljer sig självt rätt bra och säkert kommer att lånas av många.

Unknown sa...

Jag är 13 år och har presis läst Evelina och jag blir så rörd av den och jag kan känna igen mig här och där, jag är Kristen och har varit så länge som jag kan minas, men döm mig inte nu för "infödd" kristen.. eller .. what ever. Jag är En av Jesus Förföljare och den dagen jag kan ärligt säga att jag inte tror på Gud längre, den dagen då lovar jag att mitt liv kommer att vara menings löst. För ett liv utan Jesus är det samma som att leva med en Levande kropp men som är helt död inuti.
Jag grät när Malin stod uppe på berget och hur Evelina kom rusande mot henne, jag grät när Natanael och Susanna skulle be och hur dom kände en varm vind, mitt hjärta brast i glädje när Malin satt i kyrkan och förstod att livet är värt att leva. Evelina är bland den bästa Kristna ungdoms bok jag har läs och jag har läst dom flesta.. så döm inte Det "kristna" budskapet, för det berör hjärtan som aldrig hört talas om Kristen domen och hjärtan som alltid har tillhör Jesus. Det är meningen att boken ska nå ut till hjärtan och beröra dom, men tydligen var inte ditt hjärta en av dom och det sårar mig djupt, för Sverige behöver Jesus.

Jesus <3