31 december 2008

Årets bokslut

Det har varit ett väldigt listande här på Textappeal den senaste veckan. Här kommer en till. Fast mindre strukturerad. Jag har gått igenom min läsning under året och kollat vad som egentligen varit största upplevelserna. Barn- och bilderböckerna lämnar jag därhän den här gången eftersom jag skrivit så mycket om dem förut.

Jag slogs av att många böcker under året klassats både som vuxen- och som ungdomsböcker. Däribland några av årets absoluta höjdare: Markus Zusaks Boktjuven, Jenny Downhams Innan jag dör, Amanda Svenssons Hey Dolly, Bjorn Sortlands Vad är så skört att det bryts om du säger dess namn? och Ida Sälls Jenny Häggs mamma solar brösten i vardagsrummet (som jag tycker påminner om Amanda Svenssons bok och passar för just unga vuxna).

Annars var bästa ungdomsboken för mig Niklas Janz Tornrummets hemlighet. Största ungdomsboks-hypen i år är ju utan tvekan Twilight-serien. Innehållet matchar inte uppståndelsen. Bästa vuxenromanen i år var Sasa Stanisic Farfar upp i graven.
Och en av de roligaste läsupplevelserna var Elin Boardys debutroman Allt som återstår, inte bara för att vi känner henne utan för att boken också var så bra!

Och så några andra böcker som jag läste i år och som gav mig njutning och rysningar på ett eller annat sätt: Marisha Pessls Fördjupade studier i katastroffysik, Lotta Lundbergs Skynda kom och se, Peter Kihlgårds Kicki och Lasse, Orhan Pamuks Det tysta huset, Haruki Murakamis Fågeln som vrider upp världen samt Kafka på stranden...

1 kommentar:

Anonym sa...

Så inspirerande!Tack Moa!
Hälften av böckerna som du läst har jag också läst(och tyckt om) - men många av dina favoriter har jag ännu lyckligt olästa.
Mina allra största läsupplevelser under året är nog Dostojevskijs "Idioten" och Kapuscinskys "På resa med Herodotos". Men den mest humörförhöjande var Amanda Svensons "Hey Dolly".
Nu reparerar jag alla bortslarvade historielektioner på gymnasiet med att avnjuta Svante Nordins tjocka, lättlästa och fascinerande "1900talet - en biografi. Människor, makter och idéer under ett århundrade".
Lena Kjersén Edman
Gott Nytt Läsår 2009 alla textappealare!