4 december 2008

det kollektiva undermedvetna!

(klicka på bilden för att se den i större format!)

Ni vet hur det är när man plötsligt upptäcker något och sen stöter man på det nyss upptäckta överallt när man väl upptäckt det? Sara Olausson har gjort en serie som hon kallar det kollektiva undermedvetna. Där blir hennes huvudperson sugen på en 88:an och hon får tag på den sista. Mannen i affären säger att det ofta är så att olika glassar går olika bra vissa dagar. Vissa dagar vill alla ha daim andra dagar vill alla ha GB sandwich. DET KOLLEKTIVA UNDERMEDVETNA!
Och något som helt klart har legat och pockat i bokbloggarnas kollektiva undermedvetna är att läsa Get Fuzzy-serier av Darby Conley. Bevis ett, bevis två. Och det här är ju bevis tre.


Jag tror att det är den klassiska kopplingen katt+bok som spökar. För även om get fuzzy handlar om tre är det ju den entandade helvetessiamesen Bucky som är den stora behållningen. Och det finns nog ingen kattägare som inte kan se likheter mellan sin älsklingskatt och Bucky oavsett hur illaluktande och djäklig den nyss nämnde är. För han är ju charmerande. Och tecknad på pricken, just det där otroligt ickegraciösa sättet att sitta som inte är ett dugg kattlik är ju ändå så kattlikt. Och att gilla saker som lukta illa. Och vilja äta apa. Japp, jag är den första att erkänna att jag förmänskligar djur men vadå, jag tror verkligen att många katter vill äta apa.

Jag har läst Scrum bums och Fuzzy Logic på engelska, vet att det finns en del på svenska också men inte så mycket utgivet än vad det verkar. Här kan man läsa gamla strippar och köpa grejer med Bucky på!


Get fuzzy är den perfekta julklappen till alla som har haft, har eller en gång har klappat en katt. Och den verkar ju särskilt gå hem hos bibliotekarier och bokhandelsbiträden. och hos mig (hint hint!)

Inga kommentarer: