6 augusti 2011

En annan bra deckare av den där Cook

Jag läste ju en deckare, eller snarare spänningsroman som var riktigt bra och sträckläsande, av författaren Thomas H Cook som jag har skrivit om här . Jag ville läsa mer av Cook, men hans Det som göms under sten, var en besvikelse så den orkade jag inte ta mig igenom. Men Den svarta tjärnen, som han har fått något deckarpris som heter Edgar Award för, var riktigt bra. Den skiljer sig en del från den första jag läste, mindre vardag, lite mer ödesmättad, nästan lite mytisk. Dessutom blandar han det förflutna med nutid, vilket jag gillar. Påminner lite om Oates kanske, med något som lurar under ytan. "En fängslande berättelse om svek, passion och död", står det på baksidan och det stämmer.


Det hela börjar 1926 när en ung kvinna, miss Channing kommer till det lilla samhället Chatham. Hon ska undervisa i bild på Chathamskolan, och väcker nyfikenhet i det lilla samhället med sitt vackra utseende och sin frigjorda attityd. Snart börjar det gå rykten om miss Channing, och alla är inte så förtjusta i hennes ankomst. Hennes vänskap med en av de manliga lärarna på skolan ses inte med blida ögon. Det hände något vid den svarta tjärnen, och det enda vittnet är den unge Henry Griswald. 70 år senare är dramats huvudpersoner döda och skolan finns inte längre kvar. Henry ser han tillbaka på sitt liv och vad som hände den ödesdigra dagen vid tjärnen.

Inga kommentarer: