27 januari 2011

Bok blir film gånger två

Nu är Göteborgs Filmfestival här igen! I år har jag bara köpt biljetter till fyra filmer, å andra sidan har jag aldrig tidigare behövt ta hänsyn till en tiomånaders bebis. Så fyra filmer får räcka. Två är baserade på romaner: Sarah’s nyckel bygger på Tatiana de Rosnays roman med samma namn som var bland de första böckerna jag bloggade om, och så ska jag se Never Let Me Go efter Kazuo Ishiguros roman. Den skrev jag om här, och det är nog den filmen jag ser allra mest fram emot att få se! Boken var mycket speciell, lite långsam och eftertänksam. Och förstås dystopisk. Sarah’s nyckel var som jag minns den, en spännande och lättläst roman. Den handlar om judeförintelsen och innehåller flera väldigt obehagliga scener som jag inte hade tänkt på förrän jag nu försökte komma ihåg handlingen igen. Väldigt sorglig vill jag minnas, så det blir nog en ganska jobbig filmupplevelse. Med i filmen är bland annat Kristin Scott Thomas. För övrigt ska jag se en film med Nicole Kidman och en med Michelle Williams, två skådespelarfavoriter. Men jag har alltså i år valt bort chansningarna och de där filmerna man verkligen bara kan se på filmfestivalen. Det är ju annars själva poängen med festivaler av det här slaget, kan jag tycka. Att man trillar in på en film från Taiwan av en slump och får en av sitt livs bästa filmupplevelser. Och obligatoriskt är också minst ett riktigt bottennapp, en tretimmars film i en enda tagning om en gubbe som tror att han är Don Quijote, till exempel. Men som sagt, i år tar jag det säkra före det osäkra och satsar amerikanskt, engelskt, amerikanskt, franskt.

2 kommentarer:

Vixxtoria sa...

Det ska verkligen bli spännande att se hur Never let me go blir som film. Jag har tittat på trailern några gånger, och fått för mig att de ändrat en hel del, men jag kan ju ha fel.

Du rapporterar väl?!

Moa sa...

Självklart! Jag är också mycket nyfiken! Tror berättelsen kan göra sig bra som film.